Lávku v Chrastavě strženou povodní nahradila unikátní lanovka

Chrastava - V Chrastavě na Liberecku byl slavnostně zahájen provoz přepravního systému, takzvaného transbordéru. Unikátní lanovka architekta Martina Rajniše nahradila v Chrastavě na Liberecku lávku, kterou strhla v srpnu blesková povodeň. Zařízení by mělo rychle, levně a ekologicky řešit problém, který vznikl stržením mostů a lávek při záplavách. Transbordér uveze jednu tunu a najednou může přepravit až šest osob, jeho výstavba trvala pouhých osm dní.

Zařízení by mělo odolat i velké vodě, ujistil dnes obyvatele Chrastavy autor projektu Martin Rajniš a spolu s dalšími osobnostmi včetně chrastavského starosty Michaela Canova hned zařízení i otestoval.

Nejde ale o žádnou klasiku. Aby se lidé dostali na druhý břeh, musí nastoupit do vozíku a pak ručkovat. Podle architekta se do transbordérové klece vejde šest lidí nebo třeba cyklista a dvě slečny. Vejde se do něj i maminka s třemi dětmi, mužem a kočárkem.

Transbordérová zařízení přepravují lidi i náklady po celá staletí, v mnohem větším provedení se využívalo i v přístavech. Rajniš se, jak přiznal, inspiroval prací svého kolegy Mirko Bauma, který podobný transbordér vybudoval v Porúří na říčce Niers před sedmi lety: „Jeho transbordér překonává vzdálenost 13 metrů, je postaven ze železa a realizace trvala celý rok.“ Německý projekt byl také podstatně dražší - přišel na 70 tisíc eur (asi 1,7 milionu korun).

Naopak Rajnišův transbordér je dřevěný a podstatně levnější. Jeho cena dosáhla zhruba 650 tisíc korun. Zařízení přepravuje na větší vzdálenost, překonává zhruba 23 metrů. Jeho realizace byla také neporovnatelně rychlejší - od prvního nápadu ke slavnostnímu zahájení zkušebního provozu uplynulo pouhých 23 dnů. „Měli jsme štěstí, pan starosta měl připravena veškerá stavební povolení pro všechny lávky, které ve městě voda vzala, takže nás ve stavbě nic nebrzdilo,“ poznamenal Rajniš. Věří, že podobné lanovky by mohly pomoci i na dalších místech Česka.

Rychlý a levný projekt

Na financování stavby chrastavského transbordéru se podílely firmy, ale i občané Prahy. „V roce 2002 postihly obdobné povodně hlavní město, proto víme, jaké to je, a také, že rychlá pomoc je nejúčinnější,“ uvedl náměstek pražského primátora Pavel Klega, který se podílel na realizaci projektu. Dodal, že Rajnišův projekt ho oslovil především proto, že je rychlý a levný a navíc díky použitému materiálu a konstrukci dobře souzní s přírodou: „Dokážu si představit, že by podobné transbordéry mohly sloužit k přepravě přes rokle či potoky na turistických trasách.“

Podle starosty Michaela Canova je pro Chrastavu stavba velkou pomocí. Lávku, kterou strhla voda, obyvatelé místní části Kolonka hojně využívali mimo jiné k cestě na vlak. Sloužit ale bude i turistům. Dnes si ji přišly vyzkoušet desítky lidí z celého města.

Ještě zhruba měsíc zde bude platit provizorní režim. Aby si lidé lávku nepletli s pouťovou atrakcí, na provoz tady budou dohlížet jednak městští strážníci a také místní lidé.

Chrastava patří v rámci Libereckého kraje k obcím, které byly srpnovými záplavami nejvíce postiženy. Voda vzala čtyři mosty a sedm lávek a zničila další obecní majetek za více než 180 milionů korun.