„My bychom chtěli, aby město odkrylo karty a řeklo komplexní informaci o Blance. Úplně totéž jako u kauzy čistírny odpadních vod,“ míní Laudát. Primátor sice slíbil, že zveřejní celou smlouvu se společností Metrostav spolu s dodatky, nicméně to podle Laudáta neřeší věcný problém. „Mě fascinuje, že i zastupitelé, kteří tam působili v minulém volebním období…, říkají, že o této kauze (tunelu Blanka) nevěděli. Já, když jsem v listopadu 2006 skončil s komunální politikou, jsem věděl, že ta cena za dílo bude větší.“ Laudát zároveň upozorňuje na stavbu tunelu v Tróji, která se také mnohonásobně prodraží oproti původnímu projektu. Za tím vším by slovy předsedy pražské TOP 09 měli stát bývalí vysocí funkcionáři ODS.
Není snadné najít viníky, říká Laudát
Zároveň ale podle Laudáta není snadné jakékoliv viníky vypátrat. „U podobně obrovských děl to nikdy nevíte a záleží také na tom, jak je koncipována smlouva,“ míní Laudát. A nyní to vypadá, že se celý projekt tunelu Blanka prodraží až o dvanáct miliard. „U velkého díla jsou velké i přirážky a ceny rizika. Já osobně bych se do takto velkého projektu nepouštěl. Myslím ale, že Praha se dopustila podstatně horších chyb,“ domnívá se Laudát.
František Laudát:
„Není momentálně čas ani prostředky na líbivou politiku. Rozpočet by měl být racionální a snažit se ty finance, které je potřeba urychleně uvolnit v zájmu budoucích úspor, směřovat někam jinam než na líbivá gesta.“
Je tedy možné, aby se Praha do budoucnosti vyhnula podobnému navyšování cen nejrůznějších projektů? „Praha by se měla snažit vyvinout maximální tlak na dodavatele, aby se dalo cokoliv ze zakázky ubrat a zlevnit,“ domnívá se Laudát. Na druhou stranu město říká, že momentálně nemá na takto rozpracovanou stavbu peníze a stavba se tak protáhne o další čtyři roky, čímž se úměrně zvýší také inflace. „Chybí mi naprosto ledová úvaha, co bude dražší, zda nechat Pražany v té celé lokalitě dál trpět, nebo řešit situaci radikální způsobem, tedy vzít si bohužel nějaké obligace a tu stavbu rychle dokončit,“ říká Laudát.