Středočeské ODS se nelíbí, jak kraj financuje protidrogový vlak

Praha - Středočeský kraj poslal podle opoziční ODS v uplynulých dvou letech 15 milionů korun na projekt takzvaného protidrogového vlaku, který má preventivně působit na děti a mládež. Vlak má za sebou ale jen krátký zkušební provoz a stále není dokončen. Navíc autor projektu podal na současného provozovatele, nadaci Český vlak, už dvě žaloby – nedostal zaplacený autorský honorář a také podle něj vlak nevypadá tak, jak navrhoval. Obavy ODS ale odmítá náměstek hejtmana Marcel Chládek (ČSSD). Projekt je podle něj úspěšný.

Ačkoliv projekt protidrogového vlaku vznikl už v roce 2006, od října stojí v depu na pražském nádraží Bubny. Hotové jsou pouze dva vagony z osmi. „Jako autor velmi trpím, když v projektu je už profinancováno přes 28 milionů korun, projekt stojí a zarůstá trávou,“ uvedl Pavel Tuma. Nadace Český vlak mu podle jeho slov dluží téměř 4,5 milionu korun. Ředitel Českého vlaku Tomáš Bartoš řekl, že projekt je ve výstavbě, a jakmile bude mít nadace prostředky, jsou schopni postavit jeden vagon za zhruba tři měsíce.

Jediným sponzorem, který vlak dotuje, je Středočeský kraj. Podle ODS je ale částka 15 milionů příliš velkorysá. „Hejtman všude šíří, že nemá finanční prostředky na základní potřeby, přičemž má 15 milionů na to, aby financoval imaginární vlak,“ prohlásil Petr Bendl (ODS).

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)

ODS navíc tvrdí, že není jasné, na co přesně byly peníze vynaloženy. Smlouvu s nadačním fondem Český vlak podepsal hejtman David Rath (ČSSD) v prosinci 2009, kdy už prý někteří odborníci před projektem varovali. Loni na něj kraj uvolnil sedm milionů korun a letos dalších osm milionů. ODS podle šéfky kontrolního výboru Dagmar Nohýnkové bude prosazovat prošetření celé akce a chce navrhnout smysluplnější využití peněz.

Náměstek Chládek uvedl, že si na rozdíl od opozice vyžádal k projektu kontrolu, která neshledala žádné porušení smlouvy. V prvních dvou letech byly podle něj náklady vyšší, protože vlak bylo nutné vybudovat. V dalších letech půjdou zřejmě menší částky na jeho provoz, vše ale bude záležet na rozhodnutí zastupitelů.

Během zkušební doby od jara do podzimu loňského roku projel protidrogový vlak 8 středočeských měst, navštívilo ho 1 200 žáků a studentů.