Cestující, kteří chtějí jezdit zadarmo, si však musí nově pořídit kartu Opencard. Na ni ale mají nárok pouze obyvatelé Česka. Na kartu si následně musí nahrát aplikaci, která dokládá nárok na slevu.
Právní analýzy naznačily diskriminaci

Rozhovor s Tomášem Hudečkem a Aleksandrou Udženijou
Rozhovor s Tomášem Hudečkem a Aleksandrou Udženijou
24.5.2011, Hudeček a Udženija k bezplatnému jízdnému
Reportáž Štěpánky Martanové
TOP 09 si zadala analýzu u tří právnických kanceláří. Jejich posudky se podle Hudečka shodují a postup hlavního města označují za diskriminující vůči občanům Evropské unie. Evropské právo totiž zakazuje jakoukoli „diskriminaci na základě státní příslušnosti“. „Opencard je vázána na trvalé bydliště v České republice,“ doplnil Hudeček.
Dokládá to podle něj precedent z poloviny 90. let ve Španělsku, kdy britský občan vyhrál spor o bezplatné vstupné do místních muzeí. Lístky si předtím nemuseli kupovat pouze Španělé a určité věkové skupiny. „Jsou dvě možnosti: buď by to museli zavést pro všechny obyvatel EU bez rozdílu, anebo jenom pro občany hlavního města,“ poukázal vedoucí katedry evropského práva na pražské univerzitě Michal Tomášek.
Proti Hudečkovu tvrzení se postavil mluvčí společnosti Haguess, která projekt Opencard připravila, Šimon Hradní. Upozornil, že je karta k dispozici i cizincům – ačkoli s výrazným omezením. „Musí uvést kontaktní adresu v České republice, kde ho je možné zastihnout,“ uvedl.
Znepokojeno není ani vedení magistrátu, které přišlo s jízdným zdarma pouze s Opencard. „Tady se bude muset přizpůsobit cizinec pražskému tarifu,“ řekl náměstek primátora Karel Březina.
Větší propad příjmů dopravního podniku
Pokud by Praha případný soudní spor prohrála, musela by podle Hudečka ze svého záměru ustoupit, nebo bude muset zpřístupnit bezplatné jízdné i pro obyvatele ostatních států EU. V takovém případě by se ale prý propadly dopravnímu podniku příjmy z tržeb více, než Praha předpokládá. V současné době počítá, že vybere asi o 240 milionů méně. Výpadek má částečně pokrýt zvýšení jednorázových jízdenek.
Zdražení se týká dosavadních nepřestupních jízdenek za 18 korun i jednorázových přestupních lístků za 26 korun. Cena obou se zvýší o šest korun na 24, resp. 32 korun. Cestující budou „odškodněni“ prodloužením jejich platnosti a také změnou charakteru levnějšího lístku, se kterým nově budou moci přestupovat mezi jednotlivými linkami.