Zdražení MHD je špatný nápad, hodnotí plzeňská opozice

Plzeň – Zdražení jízdného v městské hromadné dopravě, o kterém rozhodli plzeňští radní, narazilo na silnou kritiku. Lidé jsou nespokojeni s mírou zdražení, radniční opozice zase kritizuje, že za jízdenky budou muset platit i senioři nebo političtí vězni. Kritici takové rozhodnutí označují za projev neúcty ke starým lidem a snahu o zisk za každou cenu.

Proti zdražování v plzeňské MHD se ostře vymezila radniční opozice. Nelíbí se jí samotné zvýšení cen jízdenek ani některé podrobnosti. Podle předsedy zastupitelského kontrolního výboru Ondřeje Ženíška (TOP 09) rada rozhodla, aniž by se s opozicí poradila, a navíc unáhleně. „Nejdříve si měli nechat od dopravních podniků zpracovat hloubkový audit nebo důsledné a radikální úsporné opatření,“ uvedl zastupitel.

Problém vidí TOP 09 také v tom, že o jízdné zdarma přijdou senioři, poličtí vězni nebo držitelé zlaté Jánského plakety. Nově budou muset za využívání MHD zaplatit 300 korun ročně. „To je krok, který si rada mohla odpustit. Do rozpočtu dopravních podniků to nepřinese téměř žádné prostředky,“ zhodnotil problematickou novinku předseda zastupitelského klubu TOP 09 Michal Vozobule.

Reportáž Miroslavy Vildové (zdroj: ČT24)

Za zpoplatněním cestování pro seniory a další skupiny, které dosud jezdily zdarma, si ale koalice spolu s dopravními podniky stojí nejslaběji. „Je to velmi citlivé téma. Budu chtít, aby kolegové, kteří mají na starosti například sociální oblast, se tím ještě zabývali,“ slíbil primátor Martin Baxa.

Samotný fakt, že se jízdné zvedne, je ale zřejmě nezvratný. Dopravním podnikům se zvyšují náklady, koalice poukázala, že se ceny jednotlivých jízdenek nezvyšovaly už sedm let a mezi obdobně velkými městy je Plzeň bezkonkurenčně nejlevnější. „Ceny rostou nám všem, takže mě překvapuje údiv na straně politiků,“ podotkl generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus.

Město letos proprácí dopravní společnosti ztrátu z provozování MHD částkou 744 milionů, na příští rok požádaly dopravní podniky už o 800 milionů. Město přitom dává stamiliony také do údržby tramvajových tratí. Celkem tak za veřejnou dopravu dává Plzeň skoro pětinu svého rozpočtu. Požadavek radnice proto byl, aby dopravní podniky své nároky pro příští rok snížily zhruba o sto milionů. Zdražení má přinést asi polovinu této částky, zbytek bude muset společnost uspořit. O navržených úsporách bude představenstvo dopravních podniků jednat příští týden.