„Firmy si musí uvědomit, že české spotřebitele čím dál víc zajímá, kde a za jakých podmínek se ušilo jejich oblečení, vyrobily hračky nebo vypěstovalo exotické ovoce,“ říká Anna Lazorová, vedoucí programu Odpovědnost firem organizace NaZemi.
Budka kampaně Máme hlas své turné po českých městech a letních festivalech odstartovala letos v srpnu. „Džíny, počítače, hračky, ale i exotické ovoce se k nám dovážejí z rozvojových zemí, kde jsou často vyprodukovány za nelidských podmínek,“ popisuje Anna Lazorová. „Diskuse a ohlasy lidí přímo z jednotlivých míst značí, že Čechům začíná záležet na podmínkách, v nichž vzniklo zboží denní potřeby.“ Kampaň Máme hlas organizuje nevládní společnost NaZemi, která ve spolupráci se zahraničními partnery mapuje pracovní podmínky v rozvojových zemích. Akce je součástí širší iniciativy Byznys a lidská práva, kterou realizují kromě také organizace Amnesty International a Ekologický právní servis.

Gabriela Štěpánková o významu křičící budky
Z výzkumů vyplynulo, že například ve vietnamských továrnách na outdoorové oblečení pracují dělníci až 16 hodin denně 6 dnů v týdnu. Právě odtud, a také z Číny, se dováží v Česku tolik oblíbené oděvy pro volný čas. „Často nejsou propláceny přesčasy, továrny zadržují mzdy a dělníci se nesmějí sdružovat v nezávislých odborech,“ popisuje Anna Lazorová, která se výzkumu ve Vietnamu sama účastnila.