Podle mluvčí středočeských hasičů Lenky Kostkové při nehodě vykolejila lokomotiva a deset vagonů: „Jeden nákladní vlak stál na trati a druhý do něj zezadu najel.“ Některé vagony byly naloženy dřívím. Podle Kostkové byla v jednom z vlaků cisterna používaná k převozu chloru, která však byla prázdná. „K žádnému úniku látek nedošlo,“ dodala mluvčí.

Reportáž Lucie Komňacké
Příčina nehody byla jasná krátce po události. „Strojvedoucí jel nepřiměřenou rychlostí a nereagoval na návěstidla, která byla na trati,“ popsal ji nymburský dozorčí provozu ČD Cargo Petr Svatoš. Dodal, že strojvedoucí za sebou měl v době nehody už 300kilometrovou cestu z Mostu. „Asi podcenil tu situaci, která na trati vznikla,“ podotkl Svatoš. Škoda, kterou strojvůdcova nepozornost způsobila, je asi desetimilionová.
Nehoda se stala krátce po jedné hodině v noci. České dráhy ráno po zahájení provozu osobních vlaků v úseku zavedly náhradní autobusovou dopravu. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského mohly místem nehody v ranní špičce projíždět regionální vlaky, poté však výluka pokračovala a opět začaly jezdit autobusy. Rychlíky Praha–Hradec Králové byly po celou dobu jejího trvání odkláněny přes Poříčany, linka Ústí nad Labem–Kolín končila na nádraží v Lysé nad Labem. „Během dopoledne, kdy už není špička a jezdí méně vlaků a cestujících, by mělo probíhat odstranění následků nehody, což si vyžádá úplné uzavření trati, a měla by tam být zavedena náhradní autobusová doprava,“ upřesnil Šťáhlavský.
Do běžných tras se vlaky vrátily až odpoledne, zprvu se však jezdilo pouze po jedné koleji a navíc sníženou rychlostí. Nadobro se podařilo následky havárie zlikvidovat a obě koleje zprůjezdnit až 16 hodin po události.