Do hradeckých ulic vyjede šest nových trolejbusů

Hradec Králové – Šestice nízkopodlažních trolejbusů posílí městskou hromadnou dopravu v Hradci Králové. První cestující se novými vozy svezou už ve čtvrtek. Jde o druhou dodávku z objednané 31kusové série trolejbusů Škoda, které mají doplnit královéhradecký vozový park tak, aby mohly z ulic nadobro zmizet staré vozy se zvýšenou podlahou. Poslední mají v hradecké MHD přestat jezdit v roce 2013.

Šest nových trolejbusů navazuje na předchozí jedenáctikusovou sérii kloubových trolejbusů. Ty nejnovější mají však kratší klasickou skříň. Jde o typ Škoda 30Tr se skříní od libchavského výrobce SOR, která se od starších typů liší například čtyřmi dveřmi namísto obvyklých tří. Nastupování je tak pohodlnější, vozy jsou také tišší. Podle ředitele dopravního podniku Miloslava Kulicha mají i nižší provozní náklady. „Díky novým kloubovým trolejbusům jsme ušetřili na údržbě vozů od dubna už téměř jeden milion korun na náhradních dílech,“ uvedl ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich s tím, že nová vozidla by na tom měla být podobně.

Celá série 31 nových vozidel bude královéhradeckými ulicemi jezdit do dvou let. Dva trolejbusy budou vybaveny i dieselovým agregátem, aby mohly zajíždět do čtvrti Kluky. Trolejbusová síť do ní zasahuje, aniž by tam vedlo trakční vedení. Starší typy trolejbusů proto musely do Kluků jezdit s vozíkem, který vezl elektrocentrálu poháněnou spalovacím motorem.

Celkem má královéhradecký dopravní podnik k dispozici asi 40 trolejbusů, které tvoří páteř systému MHD. Jezdí asi na třetině linek, vozový park ale stárne. Poslední nová vozidla dopravce pořídil v roce 2003, těm nejstarším už je přes dvacet let. Většinu z nich však už brzy čeká poslední cesta – do šrotu. „V roce 2013 se již cestující budou vozit jen novými trolejbusy. Ze starých si ponecháme pouze čtyři kusy, jeden pro autoškolu, jeden jako veterána a dva jako zálohu,“ představil plány dopravního podniku jeho náměstek Vladimír Pejřil.

Za 31 trolejbusů typů 30Tr a 31Tr zaplatí společnost plzeňské Škodě 332 milionů korun, z nichž 120 milionů korun hradí dotace z fondů EU.