Na zpomalené rychlostní silnici začaly opravy

Olomouc – Na rozbitý úsek rychlostní silnice R46, která spojuje Olomouc a Vyškov, kde musela být povolená rychlost snížena na 100 kilometrů v hodině, dorazily stavební stroje. Zatím budou silničáři opravovat středová svodidla, na jaře se zaměří i na vozovku. Ředitelství silnic a dálnic očekává, že v říjnu 2012 budou práce hotové, proto bude možné obnovit provoz 130kilometrovou rychlostí.

Snížení rychlostního limitu kritizovali řidiči, ale i Olomoucký kraj. Kraj nakonec přemluvil ministra dopravy, že lepší než kvůli poškození snížit rychlost je škodu opravit. Ministerstvo proto vyčlenilo asi 340 milionů korun, ještě do konce roku chtějí silničáři za 145 milionů opravit středová svodidla. „Středová svodidla byla tou největší závadou, proč došlo ke snížení rychlosti. V podstatě v celém úseku jsou v havarijním stavu,“ uvedl šéf olomoucké pobočky ŘSD Martin Smolka. Mluvčí olomouckého hejtmanství Ivo Heger dodal, že po opravení svodidel v březnu příštího roku bude možné zvýšit rychlost na R46 na 110 kilometrů za hodinu.

Zbytek peněz půjde do oprav děravé vozovky. Pracovat se bude postupně v obou směrech. Martin Smolka upozornil, že přípravné práce začaly už letos. Došlo k drobnějším opravám povrchu, výměně dopravních značek a odstraňování pevných překážek. Celková oprava rychlostní silnice ale potrvá až do října, kdy bude podle Hegera možné zvýšit rychlost až na 130 kilometrů za hodině – ovšem s několika výjimkami. „Nebude se to týkat úseků s nebezpečnými mimoúrovňovými křižovatkami,“ upozornil mluvčí hejtmanství.

Křižovatky na rychlostní silnici vznikly v době, kdy se počítalo s maximální rychlostí 100 kilometrů za hodinu. Nemají proto připojovací pruhy – ale to je při 130 kilometrech, kterými se nakonec jezdí, velmi nebezpečné. Přesto i mimoúrovňové křižovatky na vyškovsko-olomoucké rychlostní silnici postupně projdou rekonstrukcí, která umožní zvýšení rychlosti i v jejich okolí. Úpravy už má za sebou kelčická křižovatka, podle Martina Smolky je připravena smlouva na rekonstrukci křižovatky u Brodku u Prostějova.

Rychlostní silnice R46 patří k nejvýznamnějším tahům v zemi. Protože není dokončena souběžná dálnice D1, představuje jediný způsob, jak se rychle po silnici dostat z Brna do Ostravy, současně musí pojmout vozidla, která směřují od Brna do Olomouce nebo třeba do Jeseníků.