Nejnebezpečnější silnice je R7 u Makotřas

Praha – Nejnebezpečnější silniční úsek první třídy v Česku není ledajaký, je to dokonce rychlostní silnice, která vede kolem středočeské obce Makotřasy na Kladensku. Zjistila to pojišťovna Allianz, která zmapovala nejrizikovější lokality v Česku z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Do výzkumu zahrnula počet nehod, které se v jednotlivých místech staly, okolnosti, při kterých auta havarovala, i jejich následky – především úmrtí a těžká zranění. Pojišťovna se zaměřla na události v letech 2008 až 2010. Kromě R7 u Makotřas jsou mezi dvaceti nejnebezpečnějšími úseky ještě tři další středočeské.

Nebezpečné úseky sledovala pojišťovna také z hlediska jejich konstrukce, R7 tak označila za nejnebezpečnější, přestože se na některých místech stalo ještě více nehod včetně těch smrtelných. Právě u Makotřas je však podle Tomáše Vysoudila z Allianz nebezpečná překážka, do které ve sledovaném období narazilo pět aut.

Během sledovaného období se u Makotřas staly dvě smrtelné nehody, při dalších haváriích se zranilo čtrnáct lidí, šest z nich těžce. Celkem se v úseku stalo 208 nehod, u kterých zasahovala policie. Všechny nehody se staly ve dne, často k nim však přispěla námraza, na niž řidiči však řidiči nedbali a v pozvolna se stáčejícím úseku havarovali.

Druhý nejnebezpečnější úsek je podle statistiky na silnici I/27 u Švihova na Klatovsku v Plzeňském kraji. Při 243 haváriích, které se v něm ve sledovaném období staly, zahynuli tři lidé a sedm dalších utrpělo zranění. Velmi nebezpečno je také na silnici I/50 v úseku u Starých Hutí na Uherskohradišťsku ve Zlínském kraji, kde zahynuli rovněž tři lidé a pět jich utrpělo zranění, když se v letech 2008 až 2010 stalo 356 dopravních nehod.

Nejvíce nebezpečných úseků státních silnic je podle statistiky Allianz ve Středočeském kraji, kromě R7 u Makotřas je to také silnice I/16 v oblasti u mimoúrovňové křižovatky u Nové Vsi na Mělnicku, další úsek silnice R7 na obchvatu Slaného a soutický úsek dálnice D1. Na tři nebezpečné lokality poukázal výzkum v Plzeňském a také Olomouckém kraji. Nejvíce úseků, které patří mezi dvacet kritických míst, je potom součástí mostecko-plzeňsko-klatovsko-železnorudské silnice I/27 (Plasy, Švihov, Klatovy).

„Přestože jde povšechně o velmi rozdílné oblasti i nehody, z celkových čísel je možné identifikovat několik obecnějších závěrů i specifik pro jednotlivá místa,“ uvedl člen správní rady pojišťovny Tomáš Vysoudil. Podle něho se většina z nehod stala přes den na suché vozovce a karambol zavinil řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu.

Nejnebezpečnější úseky českých státních silnic

  1. R7 Makotřasy (Středočeský) – 208 nehod, 2 úmrtí, 14 zranění
  2. I/27 Švihov (Plzeňský) – 247 nehod, 3 úmrtí, 7 zranění
  3. I/50 Staré Hutě (Zlínský) – 356 nehod, 3 úmrtí, 5 zranění
  4. I/47 Lipník nad Bečvou (Olomoucký) – 355 nehod, bez úmrtí, 20 zranění
  5. I/47 Bezměrov (Zlínský) – 265 nehod, bez úmrtí, 18 zranění
  6. I/16 Nová Ves (Středočeský) – 305 nehod, 2 úmrtí, 12 zranění
  7. I/11 Třebechovice pod Orebem (Královéhradecký) – 105 nehod, bez úmrtí, 8 zranění
  8. I/43 Černá Hora (Jihomoravský) – 204 nehod, 4 úmrtí, 11 zranění
  9. R7 Slaný (Středočeský) – 104 nehod, 2 úmrtí, 8 zranění
  10. I/6 Březová (Karlovarský) – 74 nehod, 3 úmrtí, 3 zranění
  11. D1 Soutice (Středočeský) – 134 nehod, 1 úmrtí, 8 zranění
  12. D1 Rousínov (Jihomoravský) – 184 nehod, 1 úmrtí, 4 zranění
  13. I/33 Jaroměř (Jihočeský) – 44 nehod, 1 úmrtí, 3 zranění
  14. I/27 Plasy (Plzeňský) – 174 nehod, bez úmrtí, 7 zranění
  15. I/20 České Budějovice (Jihočeský) – 214 nehod, bez úmrtí, 5 zranění
  16. I/30 Ústí nad Labem (Ústecký) – 404 nehod, 1 úmrtí, 4 zranění
  17. I/44 Bělá pod Pradědem (Olomoucký) – 54 nehod, bez úmrtí, 4 zranění
  18. R35 Olomouc (Olomoucký) – 203 nehod, 1 úmrtí, 19 zranění
  19. I/27 Klatovy (Plzeňský) – 123 nehod, 3 úmrtí, 5 zranění
  20. I/11 Roudnice (Královéhradecký) – 93 nehod, 5 úmrtí, 4 zranění