Brněnské letiště bude bezpečnější, čeká ho investice za čtvrt miliardy

Brno - Historicky druhou největší investici do brněnského letiště schválil Jihomoravský kraj. Za čtvrt miliardy korun plánuje posílení bezpečnosti celého areálu tak, aby odpovídal předpisům mezinárodních letišť v Schengenském prostoru. Větší část peněz poskytne Evropská unie. Práce začnou zřejmě v polovině příštího roku a skončit mají do dvou let.

Podle hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD) se jedná o dlouhodobě připravovaný projekt. „Půjde o kompletní zabezpečení letiště. Jako mezinárodní veřejné letiště totiž musí splňovat nejnovější bezpečnostní standardy,“ uvedl Hašek. Počítá se s investicí ve výši zhruba 250 milionů korun, z toho 170 milionů by mělo jít z evropských fondů.

V areálu letiště by mělo vzniknout několik nových budov včetně nové vstupní haly a modernější hasičské zbrojnice, která kvůli zastaralému stavu už neodpovídá současnému provozu a vytížení tuřanského letiště.

Další renovace objektu však zůstává prozatím otázkou. Detailnější náznaky, na co přesně peníze půjdou, provozovatel letiště a také představitelé kraje totiž úzkostlivě tají. „Skutečnosti ohledně bezpečnostních opatření mezinárodních letišť jsou přísně utajované, proto mohu pouze potvrdit, že takovou investici skutečně chystáme,“ komentoval hejtman. Sdílnější nechtělo být ani vedení letiště. „Dále se k tomu nemohu vyjadřovat, protože celý tento projekt podléhá určitému stupni utajení a detaily nebudou ani do budoucna nikterak zveřejňovány,“ sdělil předseda představinstva letiště Jiří Filip.

Letiště v Brně-Tuřanech od loňského roku významně zvýšilo počet pravidelných mezinárodních linek, jeho vytíženost tak v poslední době roste. Nabídka zahraničních destinací z Brna je teď dokonce největší v historii. Brno má pravidelné spojení s Londýnem, Bergamem-Milánem, Moskvou, od konce března s Petrohradem a letištěm Fiumicino v Římě. Na letní sezonu zavedlo také spojení se španělským Alicante, byla ovšem zrušena linka do chorvatského Zadaru, o kterou nebyl dostatečný zájem ze strany cestujících.

Brněnské letiště v datech

1957 - Státní letiště bylo uvedeno do provozu, sloužilo především pro vojenské účely
1991 - Ukončení vojenského provozu letiště, od ministerstva obrany jej převzala Česká správa letišť
1992 - Zahájen civilní provoz letiště, podána žádost o provozování veřejných mezinárodních linek

1996 - Provedena částečná rekonstrukce odbavovací budovy, dokončena výstavba hasičské stanice

1997 - Na letišti poprvé přistál první velkokapacitní letoun Boeing 747
2002 - Letiště přešlo pod správu akciové společnosti LETIŠTĚ BRNO
2004 - Majitelem letiště se stal Jihomoravský kraj, společnost LETIŠTĚ BRNO ale i nadále zůstala jeho provozovatelem

2006
- Zahájení provozu moderní odbavovací haly za čtvrt miliardy korun, na stavbu částečně přispěla také Evropská unie