Silnice do Kyselky je nebezpečná, kraj ji ale neuzavře

Karlovy Vary – Hasiči chtějí uzavřít silnici z Karlových Varů do Kyselky. Jsou na ní desítky nebezpečných míst – na vozovku padají kameny a sesouvá se půda. Problémy se sice opakují každý rok, letos však je podle hasičů cestování po silnici obzvlášť nebezpečné. Kraj, kterému komunikace patří, však na doporučení nedbá, místo uzavření silnice na ní pouze omezil maximální rychlost.

V době tání sněhu nebo prudkého střídání teplot padají na silnici II/222, která vede z Karlových Varů do Kyselky, kameny i kmeny stromů a sesouvá se zemina. Nejde přitom o ojedinělou událost. „Dá se říci, že každý týden k něčemu podobnému na tento úsek vyjíždíme,“ upozornil vedoucí silniční údržby Karlovarského kraje Josef Bulka. Silničářům a hasičům leckdy trvá i několik hodin, než úsek zprovozní.

Poslední sesuv uklízeli hasiči o víkendu a došli k závěru, že je situace kritická. „Na místě jsme silničářům doporučili úplné uzavření komunikace. Svah je nestabilní,“ uvedl mluvčí krajského hasičského sboru Martin Kasal.

Karlovarský krajský úřad však o uzavření důležité silnice, po které jezdí do Kyselky autobusy nebo nákladní auta do nedaleké stáčírny, nechce slyšet. Vedení kraje poukázalo, že případná uzavírka by se protáhla, protože potřebných 80 milionů korun na sanaci region ve své pokladně nemá. Pomoci by mohla jedině státní dotace, o kterou však kraj teprve požádá. Výsledkem proto je pouze snížení rychlosti na nebezpečné silnici na 30 kilometrů za hodinu. V blízké budoucnosti by se ale mohli řidiči dočkat alespoň dílčí faktické ochrany před padajícími skalami. „Budou tam vybudovány betonové zábrany,“ slíbil hejtmanský náměstek Petr Navrátil.

Zda získá kraj peníze od Státního fondu dopravní infrastruktury, bude vědět během několika měsíců. „Výzva by měla být vyhlášena ještě letos. Na úpravy máme vydáno stavební povolení, celkové náklady předpokládáme ve výši 86 milionů korun,“ poznamenal náměstek Navrátil.

Dopravní experti určili na dvanáctikilometrovém úseku silnice Karlovy Vary–Kyselka celkem 29 míst, kde sesuvy hrozí. Silničáři ovšem vědí také o čtyřech dalších komunikacích v regionu, kde hrozí obdobné problémy. „Neustále je monitorujeme,“ zdůraznil ředitel krajské Správy a údržby silnic Zdeněk Pavlas. Rychlá sanace nestabilních skal však z finančních důvodů nepřipadá v úvahu. Správci silnic odhadují náklady na zabezpečení svahů v celém kraji na další desítky milionů korun. „Letos dáváme asi 40 milionů korun na zajištění svahů nad silnicí v Lokti,“ upozornil hejtmanský náměstek Navrátil.

Podle něj tento stav zákony příliš neřeší. Ačkoli svahy v okolí silnic nejsou majetkem kraje, škody, které sesuvy způsobují, zatím hradil kraj.