Pivovary bojují o zákazníky

Ostrava – Zastavit propad ve spotřebě i produkci je cíl, který si pro letošní rok dávají velké i malé pivovary. O zákazníka chce většina z nich bojovat novinkami a takzvanými pivními speciály. Ty ostatní podle Svazu pivovarů a sladoven čeká boj o přežití. Piva se v Česku totiž pije stále méně, za tři roky jeho spotřeba propadla o 15 procent.

Ostravar je pivovar, který patří mezi deset největších v České republice. Ročně se v něm vyrobí desítky milionů půllitrových piv. Stejně jako ostatní má problémy. Vícestupňové ležáky, piva ochucená nebo kvašená jsou novinky, které se chystají na letošní sezonu. Pivovary jimi chtějí znovu přilákat ztracené zákazníky. Jednou z nich je i patnáctistupňový speciál z Ostravy. „Liší se tím, že je tam přidáno více bavorského sladu, kterého do našeho piva vůbec nedáváme a používáme jiné druhy chmele než pro standardní pivo,“ upřesnil vrchní sládek pivovaru Ostravar Richard Kornas.

O místo na trhu bojují ale i ti nejmenší. Takzvaných minipivovarů je v České republice přes 120. Do svých speciálů přidávají třeba i kořeny z lopuchu, puškvorce, kaštany nebo šípky. Radim Koudelka ze Svazu českých minipivovarů dodal, že jedním ze speciálů bude jarně čarodějnické pivo, které kombinuje med a jarní bylinky, jako například šalvěj. I díky novinkám, které nabídnou, teď pivovary věří, že se letos zákazníci vrátí.

Další z věcí, která tradičně pomáhá českým pivovarům, je export. Za hranice ročně míří až pětina výroby.

Reportáž Pavly Daňkové (zdroj: ČT24)