Valašské Křoví nabídlo divákům divadelní zážitek ve dne i v noci

Slavičín – Město Slavičín od středy do neděle žilo divadlem. Konala se zde totiž postupová přehlídka amatérského a poloprofesionálního divadla Valašské Křoví. A tentokrát šlo skutečně o mimořádný ročník. Nejenže městečko hostilo festival už podesáté, navíc se tentokrát přehlídka těšila skutečně velkému zájmu souborů. A tak není divu, že diváci mohli do divadla zavítat i v noci.

Heslem festivalu se letos stala vysoká kvalita. Kdo by čekal bláznivé ochotnické divadlo typu „košíčků a rakviček“, které známe z televizního seriálu Vlak dětství a naděje, spletl by se. Soubory z jihu Moravy si letos pro diváky připravily nejen zábavu, ale i notnou dávku filozofie. Olomoucké divadlo Tramtárie například přijelo do Slavičína s dramatizací Čapkovy Války s mloky. Předválečná předloha dostala na jevišti důmyslně rozděleném na tři scény vskutku aktuální význam: člověk chce konzumovat víc a víc, až mu to nakonec začne ubližovat. Konzum a sebestřednost pak může snadno přivést civilizaci k zániku.

Divadlo Point Prostějov zase zavítalo do festivalového města s verši Publia Ovidia Nasa. K antickým veršům Umění milovat přidali moderně pojatou scénu, a tak si na své přišel náročný divák i ten, který čeká od divadla spíše jen zábavu.

Valašské Křoví nadchlo porotu i diváky

„Já myslím, že festival byl lepší než loni. Bylo tady 15 inscenací, které měly velmi vysokou úroveň,“ konstatoval předseda poroty Milan Schejbal.

„Mně se líbí, že během festivalu je divadlo plně k dispozici účastníkům, ať už hercům, tak divákům. Všichni jsou milí, laskaví a přátelští,“ vylíčil své dojmy portálu ČT24 jeden z diváků.

Jan Julínek a Milan Schejbal na zahájení Valašského Křoví
Zdroj: ČT24/SemTamFór

Patnáctka inscenací, kterou mohli letos diváci zhlédnout, nastavila velmi vysokou laťku. A tak není divu, že rozhodování poroty pod vedením Milana Schejbala, uměleckého šéfa Divadla A. Dvořáka Příbram, nebylo vůbec jednoduché. „My jsme nakonec volili cestu: na prvním místě kvalita inscenací a na druhém místě umělecký přínos inscenátorů, protože kdybychom doporučili 4 nebo 5 inscenací, stejně by se do Volyně nedostaly,“ vysvětlil Schejbal.

Doporučení na další festivaly dostaly hned tři inscenace

Schejbalova slova obzvláště platí v případě inscenace Velký šéf, kterou porota doporučila na Mladou scénu Ústí nad Orlicí. Původní filozofickou povídku divadlo třikrát přepracovalo ve spolupráci s filozofy a obohatilo ji ještě o texty Richarda Pryora. V inscenaci se krom toho objevily prvky z dalších významných děl - například z Mazaného Filipa scenáristy a režiséra Václava Marhoula nebo Škvoreckého detektivních povídek Hříchy pro pátera Knoxe.

Zelenou na Divadelní PIKNIK Volyně nakonec od poroty dostaly dvě inscenace Druhý výstřel v podání Divadla Point Prostějov a Tři mušketýři ztvárněné pražským Ty-já-trem Načerno. Stejně jako v případě Velkého šéfa i Tři mušketýři se zdaleka nedrželi jen původní Dumasovy předlohy, ale tvůrci do své inscenace pojaté ve stylu vesnické frašky začlenili i narážky na díla dalších autorů. Význam knih a literatury pro tuto inscenaci jen podtrhovaly kulisy založené právě na tématice knih.

Porota ocenila i Ovidia

Porota se ale nedržela jen stanovených pravidel doporučení na další festivaly. Usoudila totiž, že na Wolkrův Prostějov by se hodila další inscenace Divadla Point, které na letošním Valašském Křoví vskutku zářilo, a to Umění milovat podle Ovidia. „Tam nemůžeme doporučit, ale dáváme návrh komisi Wolkerova Prostějova, aby tuto inscenaci zařadila,“ uvedl Schejbal.

Do divadla i v noci

Program festivalu byl letos nabitý, na jevišti se vystřídalo celkem 16 inscenací, z toho 15 soutěžních. Zájemců ale bylo mnohem více, některé soubory museli pořadatelé z kapacitních důvodů odmítnout. „Dával jsem pryč 5 přihlášek, které jsme nemohli vzít, a asi 4 soubory jsem odmítal na základě e-mailů, že se sháněly po přihlášce a musel jsem jim říct, ať už ji ani neposílají, že už je plno,“ uvedl ředitel festivalu Jan Julínek. „To jsem neviděl, aby nás otrokář Honza Julínek nutil chodit do divadla i v noci,“ poznamenal s nadsázkou k programu Schejbal a zároveň ocenil i vzrůstající počet diváků, kteří se přišli podívat na některou z inscenací Valašského Křoví.

Program Valašského Křoví ale nebyl jen o dění na jevišti. Na řadu přišlo také vzdělávání. Po celou dobu festivalu probíhaly dva semináře - dramaturgicko-diskusní a ABC divadla - na kterých mohli přihlášení účastníci diskutovat o shlédnutých představeních s odborníky. Široká veřejnost si pak názory poroty i tvůrců na jednotlivá představení mohla přijít vyslechnout na některý z rozborových seminářů.