Benzin stále zdražuje, auta dostávají pohon na plyn

Karlovy Vary – Jak se zvyšují ceny benzinu, čím dál víc lidí si nechává předělat auto na plynový pohon. Ačkoli se tak řidiči připravují o část výkonu a také o kus zavazadlového prostoru, je to pro ně výhodné – plynový pohon dokáže dnes snížit provozní náklady až o polovinu. Velkou poptávku registrují mechanici i v Karlovarském kraji, místní autoservisy jsou přehlcené žádostmi o přestavbu. Na přestavbu vozu se proto čeká i týdny.

Plyn „se zaplatí“ po 25 tisících kilometrů

Plynový pohon byl dlouho synonymem pro stará auta – na LPG jezdily favority nebo „stodvacítky“ využívané ke krátkým, ale častým cestám do práce po okresních silnicích. Dnes však po plynové nádrži touží i majitelé zánovních vozidel, kteří cestují napříč republikou. „Cena benzinu je šílená – to mě donutilo jít do plynu,“ vysvětlila řidička Eva Slepičková.

Protože zdaleka není jediná, čeká se na rekonstrukci vozu pro plynový pohon velmi dlouho – i déle než tři týdny. Samotná rekonstrukce pak trvá zhruba dva dny. Potom však mohou řidiči očekávat rychlé snížení provozních nákladů. „Úpora je u malých aut koruna, koruna deset na kilometru. Po ujetí 25 tisíc kilometrů je přestavba zaplacená, pak už auto vydělává,“ popsal majitel karlovarského autoservisu Miloš Otrubčiak.

Nevýhody: méně místa, vyšší opotřebení, časté kontroly

Mechanici však upozorňují i na nevýhody. Kromě těch nejznámějších – ztráty části zavazadlového prostoru, popř. místa na rezervu, nebo zákazu parkování v zastřešených parkovacích domech – nastává také nutnost každoročních kontrol. Mechanici musí prohlédnout tři pojistné ventily a nádrž. Opraváři současně upozorňují na nižší životnost upravených motorů, které nejsou pro spalování plynu přímo konstruovány.

Podle zkušeností řidičů ale není třeba obávat se přespříliš. „Na tom zařízení je najezděno 160 tisíc kilometrů a zkušenosti jsou výborné – bezporuchovost, absolutní bezpečnost,“ shrnul řidič Miroslav Truksa, který namontoval pohon na plyn do své octavie. Roční úspory odhaduje na desetitisíce.

Ceny plynu závisí na libovůli státu

Ekonomové vysvětlují, že za příznivými cenami plynu je hlavně nízká spotřební daň. Nemusí proto zůstat nízké. „Spotřební daně záleží na rozhodnutí státu, v jaké výši budou stanoveny. Není vyloučeno, že v budoucnosti můžou tyto spotřební daně narůstat,“ varoval ekonom Milan Hynek.

Jak dlouho budou ceny plynu pro motoristy výhodné, si však ekonomové netroufají odhadnout.

Reportáž Antonína Bruštíka (zdroj: ČT24)