160 km dlouhou trať z Děčína do Kolína čeká rekonstrukce

Ústí nad Labem - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uvažuje o rekonstrukci takzvané „uhelné magistrály“ vedoucí podél pravého břehu Labe. Jak uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla, na rekonstrukci 160 kilometrů dlouhé tratě z Děčína do Kolína by ráda získala evropské dotace. Státní firma si koncem března zadala tendr na potřebné studie, které by měly předcházet žádosti o evropské peníze. Cenu za celý projekt zatím SŽDC nechce odhadovat, měla by vzejít právě ze zadané studie. Podle cen obvyklých v branži by ale mělo jít minimálně o 10 miliard korun.

Peníze na rozsáhlou rekonstrukci chce SŽDC získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z evropských peněz, které se budou rozdělovat už jen do příštího roku. „Ta trať už potřebuje opravu jako sůl, navíc nám už pomalu stárne i levobřežní koridor,“ řekl Halla. Oprava tratě je podle něj nutností. Naději na získání dotací zvýšila vloni v říjnu i Evropská komise, která navrhla „uhelnou magistrálu“ zařadit do evropského systému páteřních nákladních tratí. 

Kdyby se použily peníze z evropských fondů, musely by být stavební práce hotové do léta 2015. Koridory se v Česku přitom opravují už od 90. let minulého století a stále ještě nejsou dokončené. Pro srovnání - 192 kilometrů dlouhý koridor z Břeclavi do Bohumína se stavěl devět let a stál více než 30 miliard korun. Podle Hally je ale reálné stavbu podél Labe stihnout mnohem rychleji, a to i proto, že by nevyžadovala tolik stavebních prací. Cenu SŽDC zatím neodhadla, rekonstrukce kilometru dvoukolejné trati ale zpravidla stojí od 100 milionů korun výše.

Obě kapacitní tratě podél Labe se k sobě místy přibližují až na 250 metrů. Takový souběh je v celé Evropě k vidění málokde. To má své důvody hluboko v historii, na levém břehu stavěl už v roce 1850 stát, a tak si soukromá Rakouská severozápadní dráha o čtvrt století později vybrala druhou stranu. Zdánlivý relikt minulosti vydržel dodnes, hlavně díky rozmachu těžkého průmyslu ve 20. století. Od té doby se datuje i rozdělení dopravy mezi obě tratě - pravý břeh patří především dopravě uhlí i dalšího zboží, levý rychlíkům. Pravobřežní trať je ale i dnes naprosto nezbytná, tvrdí SŽDC.