Vlaky začaly Stochovem opět projíždět v sedm hodin ráno, přibližně dvě hodiny po události. Její příčina však dosud není zcela zřejmá. Podle předběžných závěrů vyšetřování ovšem zabezpečovací zařízení fungovalo správně. Mluvčí SŽDC Pavel Halla poukázal, že jeho řádnou funkci prokázal i fakt, že vlak zastavil v bezpečné vzdálenosti. Strojvedoucí nemusel ani použít rychlobrzdu.
Případ vyšetřuje Drážní inspekce – vyslýchá svědky a analyzuje data ze záznamových zařízení. Během dopoledne už mohli inspektoři vyslovit předběžný závěr. „Pravděpodobnou příčinou události je selhání výpravčího při organizování drážní dopravy,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Reportáž Evy Davidové
Podle Pavla Hally ze SŽDC jsou zaměstnanci při podobných situacích obvykle postaveni mimo službu, musí jít na přeškolení, potom se vracejí na své místo. „Není trend automaticky trestat. Taková chyba se bohužel může stát každému,“ zdůraznil mluvčí. Pro viníka nehody hovoří, že se událost obešla beze škod na majetku i životech – na rozdíl od podobné mimořádnosti, která se stala předloni v nedalekých Kamenných Žehrovicích. Tehdy se osobní vlak srazil s posunující nákladní lokomotivou a patnáct lidí utrpělo zranění.
Podobná událost se stala i letos v březnu, kdy proti sobě kvůli chybě strojvedoucího jely po stejné koleji dva vlaky u pražského Hlavního nádraží. Tehdy ale neštěstí zabránila až poslední pojistka - tzv. generální stop, který vlaky zastavil dvacet metrů od sebe.