Plzeňsko čeká velká železniční výluka, vznikne přelomové tiché nástupiště

Šťáhlavy (Plzeňsko) – Téměř dva týdny nebudou jezdit vlaky mezi Plzní a Nepomukem. Správa železniční dopravní cesty zatím opraví trať a především se pustí do stavby nového nástupiště ve Šťáhlavech. Železničáři hovoří o revoluční konstrukci – nástupiště chtějí postavit tak, aby převzalo funkci neoblíbených protihlukových stěn a pohlcovalo hluk, který projíždějící vlaky vydávají.

Nové nástupiště ve Šťáhlavech by na první pohled nemělo být příliš výjimečné. Jeho povrch bude 550 milimetrů nad temenem kolejnice, takže bude možné snadno nastoupit do nízkopodlažního vlaku a bez větších komplikací i do vysokých rychlíkových nebo starších regionálních vagonů. Kouzlo však bude ukryto především v jeho konstrukci. Nástupištní hrana bude obsahovat zvukově pohltivé prvky. „Pohltivá vrstva nástupištní hrany ŽPSV – H130 představuje ekologickou likvidaci minimálně čtyř vyřazených automobilních pneumatik na jeden běžný metr nástupištní hrany,“ upřesnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Nové nástupiště začne vznikat během nepřetržité výluky, která proběhne mezi Plzní a Nepomukem od 15. do 31. května. Po jejím skončení však ještě nebude hotové. „Do 22. června bude cestujícím sloužit provizorní sypané nástupiště, nové včetně přístřešku a osvětlení bude plně v provozu nejpozději do 28. června,“ přiblížil mluvčí.

Dvoutýdenní výluka se významně dotkne veřejné dopravy na Plzeňsku. Páteřní železniční trasa bude zcela mimo provoz mezi Koterovem a Nepomukem, neprojedou regionální vlaky ani rychlíky. Náhradní autobusová doprava se bude řídit zvláštním jízdním řádem, odjezdy a příjezdy jednotlivých spojů se budou výrazně lišit od jejich pravidelné polohy. „Rychlíky budou nahrazeny autobusy v úseku Plzeň hlavní nádraží–Nepomuk a zpět. Je třeba zdůraznit, že spoje náhradní autobusové dopravy odjíždějí od plzeňského hlavního nádraží o 28 minut dříve, než je pravidelný odjezd vlaků. V opačném směru bude přijíždět náhradní autobusová doprava do stanice Plzeň hl. n. o 33 minut později a nebudou zajištěné přestupy na přípojné vlaky. Zvláště chceme upozornit na první den výluky, kdy náhradní doprava za R 667, pravidelný odjezd v 8:03 hodin, odjíždí ještě před začátkem výluky už v 7:35 hodin,“ varoval cestující krajský ředitel ČD Vladimír Kostelný.

V úseku z Plzně hlavního nádraží až do Nepomuku budou nahrazeny také osobní vlaky linky Plzeň–Horažďovice. Pouze Plzeňská linka bude zajíždět až do Koterova, autobusy ji tak nahradí v úseku Plzeň-Koterov–Blovice.

Výluka drobně ovlivní také provoz na trati z Nepomuku do Blatné. Večerní vlak s odjezdem z Nepomuku v 19:56 nebude jezdit, nahradí ho spoj s odjezdem o 40 minut později.

Reportáž Miroslavy Vildové (zdroj: ČT24)