Silničáři už mobilizují na zimu

Jihlava - I když to tak venku nevypadá, zima je už za dveřmi a silničáři dokončují přípravy. Sklady posypové soli jsou plné, doplňují se ještě inertní materiály, především písek a štěrk. Dnes se testovala také zručnost řidičů, kteří, až zima naplno udeří, sednou za volant náklaďáku s pluhem.

Slalom mezi kužely, jízda na přesnost a pak couvání do předem vymezeného prostoru, to vše musí být na centimetry přesné. Silničáři to musí zvládnout nejen na suchu, ale taky ve sněhu a při náledí. Ani to nestačí. Řidiči se často ocitnou v zimě i u nehod, proto musí znát také základy první pomoci. „Sleduji hrudník, jestli se hýbá,“ komentuje své vdechování do figuríny jeden z řidičů. „Jsou zde ještě velké rezervy. U některých řidičů je vidět, že už s tím přišli do styku, jiní o tom nevědí vůbec nic,“ říká zdravotní sestra Štěpánka Pavlasová. 

Posypový materiál už silničáři na Vysočině nakoupený mají. Sklad soli je plný. Kraj Vysočina přidal silničářům i peníze na nákup materiálu. Sůl nakupují v létě, je totiž levnější. „Letos budeme mít 21,5 tisíce tun soli, potřebnost pro náš kraj je 22 tisíc na celou zimu,“ uvádí náměstek pro dopravu Kraje Vysočina Libor Joukl. 

Inertní materiál je zatím ještě venku, do zimy bude ale pod střechou kvůli lepší manipulaci. „Sklad má kapacitu 120 000 tun, zatím je zaplněn zhruba z 50 %,“ vysvětluje Libor Joukl. 

O téměř 4 000 km silnic se v zimě bude na Vysočině starat 280 pluhů a radlic a 151 sypačů. „Na těch vozech, které používáme k posypu, jsou zatím valníky, ale od října bude tato technika připravena,“ uzavírá náměstek Krajské správy a údržby silnic Kraje Vysočina Jiří Kašpárek.  

Podle dlouhodobé předpovědi by zima měla začít až v prosinci. Silničáři ale budou držet nonstop pohotovost od 1. listopadu.

Reportáž Blanky Poulové (zdroj: ČT24)