Moderní regionální motoráky konečně přijíždějí

Plzeň – Křestem motorové jednotky nazvané Regioshark symbolicky začíná nová kapitola regionální železniční dopravy v Česku. Jde o druhý typ zbrusu nového regionálního motoráku, který České dráhy v posledních letech pořídily. Stroje od polské firmy Pesa Bydgoszcz se postupně objeví na kolejí Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého a Zlínského kraje. Budou jezdit především na hlavních neelektrizovaných tazích v regionech. Většinou nahradí starší motorové vozy z 80. a 90. let, které potom budou moci vystřídat méně pohodlné motorové vozy na vedlejších tratích.

První západočeskou jednotku Regioshark pokřtili náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec po desáté hodině dopoledne. „Moderní vůz v Plzeňském kraji jistě zvýší počty cestujících železniční dopravou a současně zvětší oblibu cestování vlakem,“ poznamenal hejtman Chovanec. Cestující v regionu se s prvními čtyřmi regiosharky začnou pravidelně setkávat na podzim, jezdit by měly především na lince Plzeň–Domažlice. Během zkušebního provozu budou zajíždět také do Plas a ve vybrané dny také po elektrizované trati Plzeň–Rokycany. V příštích dvou týdnech představí ČD nový motorák také v Karlovarském a Ústeckém kraji.

Jednotka ČD řady 844
Zdroj: ČT24

Motorák, který výrobce Pesa označuje jako typ Link II, dopravce České dráhy jako Regioshark a Drážní úřad jako řadu 844, se v mnohém liší od vozů Regioshuttle, které už dráhy provozují v Libereckém kraji a Kraji Vysočina. Především jde o nově vyprojektovaný vlak, který přitom už má před sebou velkou kariéru – po ČD po něm sáhlo i několik německých dopravců. Naopak regioshuttly od švýcarského Stadleru jsou už spíše na sklonku své bohaté kariéry, na regionálních tratích zejména v Německu jezdí už přes patnáct let. Tomu také odpovídají designové rozdíly obou vlaků. Proti hranatému Regioshuttlu přichází oblý Regioshark s tvary, které skutečně připomínají žraločí tlamu. „Motorové jednotky rodiny Link jsou pátou generací našich vozidel. Jde výhradně o vlastní konstrukci,“ podotkl Marcin Jedryczka ze společnosti Pesa.

Motorová jednotka ČD řady 844
Zdroj: Petr Eret/ČTK

Vzápětí po jednotce Regioshark se na české koleje vydá další novinka ČD pro regionální dopravu – elektrická jednotka od Škody nazvaná Regiopanter. Deník E15 upozornil, že Drážní úřad povolil její zkušební provoz. První cestující by se Regiopanterem mohli svézt na přelomu září a října. Jezdit má na regionálních linkách v Jihočeském, Královéhradeckém a Pardubickém, Olomouckém a Ústeckém kraji.

Jednotky Regioshark se postupně mají objevit na linkách Plzeň–Domažlice, Mariánské Lázně–Cheb–Karlovy Vary–Chomutov, Děčín–Dolní Poustevna, Česká Lípa–Liberec a Valašské Meziříčí–Hulín–Kojetín. Všech 31 objednaných souprav má být dodáno do ledna 2014, ČD za ně zaplatí 1,99 miliardy korun. Protože jsou vlaky určeny ke službě v konkrétních krajích, zprostředkovaly krajské úřady drahám evropské dotace na nákup vlaků. 

Motorová jednotka ČD řady 844
Zdroj: Petr Eret/ČTK

Jednotka řady 844:

  • dvoučlánková dieselová motorová jednotka
  • výrobce: Pesa Bydgoszcz
  • uspořádání pojezdu: B'2'B
  • délka: 43,7 m
  • max. rychlost: 120 km/h
  • max. výkon: 2x 390 kW
  • míst k sezení: 120