Plzeň – Křestem motorové jednotky nazvané Regioshark symbolicky začíná nová kapitola regionální železniční dopravy v Česku. Jde o druhý typ zbrusu nového regionálního motoráku, který České dráhy v posledních letech pořídily. Stroje od polské firmy Pesa Bydgoszcz se postupně objeví na kolejí Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého a Zlínského kraje. Budou jezdit především na hlavních neelektrizovaných tazích v regionech. Většinou nahradí starší motorové vozy z 80. a 90. let, které potom budou moci vystřídat méně pohodlné motorové vozy na vedlejších tratích.
Moderní regionální motoráky konečně přijíždějí
První západočeskou jednotku Regioshark pokřtili náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec po desáté hodině dopoledne. „Moderní vůz v Plzeňském kraji jistě zvýší počty cestujících železniční dopravou a současně zvětší oblibu cestování vlakem,“ poznamenal hejtman Chovanec. Cestující v regionu se s prvními čtyřmi regiosharky začnou pravidelně setkávat na podzim, jezdit by měly především na lince Plzeň–Domažlice. Během zkušebního provozu budou zajíždět také do Plas a ve vybrané dny také po elektrizované trati Plzeň–Rokycany. V příštích dvou týdnech představí ČD nový motorák také v Karlovarském a Ústeckém kraji.
Motorák, který výrobce Pesa označuje jako typ Link II, dopravce České dráhy jako Regioshark a Drážní úřad jako řadu 844, se v mnohém liší od vozů Regioshuttle, které už dráhy provozují v Libereckém kraji a Kraji Vysočina. Především jde o nově vyprojektovaný vlak, který přitom už má před sebou velkou kariéru – po ČD po něm sáhlo i několik německých dopravců. Naopak regioshuttly od švýcarského Stadleru jsou už spíše na sklonku své bohaté kariéry, na regionálních tratích zejména v Německu jezdí už přes patnáct let. Tomu také odpovídají designové rozdíly obou vlaků. Proti hranatému Regioshuttlu přichází oblý Regioshark s tvary, které skutečně připomínají žraločí tlamu. „Motorové jednotky rodiny Link jsou pátou generací našich vozidel. Jde výhradně o vlastní konstrukci,“ podotkl Marcin Jedryczka ze společnosti Pesa.
Vzápětí po jednotce Regioshark se na české koleje vydá další novinka ČD pro regionální dopravu – elektrická jednotka od Škody nazvaná Regiopanter. Deník E15 upozornil, že Drážní úřad povolil její zkušební provoz. První cestující by se Regiopanterem mohli svézt na přelomu září a října. Jezdit má na regionálních linkách v Jihočeském, Královéhradeckém a Pardubickém, Olomouckém a Ústeckém kraji.
Jednotky Regioshark se postupně mají objevit na linkách Plzeň–Domažlice, Mariánské Lázně–Cheb–Karlovy Vary–Chomutov, Děčín–Dolní Poustevna, Česká Lípa–Liberec a Valašské Meziříčí–Hulín–Kojetín. Všech 31 objednaných souprav má být dodáno do ledna 2014, ČD za ně zaplatí 1,99 miliardy korun. Protože jsou vlaky určeny ke službě v konkrétních krajích, zprostředkovaly krajské úřady drahám evropské dotace na nákup vlaků.
Jednotka řady 844:
- dvoučlánková dieselová motorová jednotka
- výrobce: Pesa Bydgoszcz
- uspořádání pojezdu: B'2'B
- délka: 43,7 m
- max. rychlost: 120 km/h
- max. výkon: 2x 390 kW
- míst k sezení: 120