Řidiči mířící do Domažlic už nemusí zajíždět do centra Klatov

Klatovy – V Klatovech dokončili výstavbu severozápadního okruhu za 250 milionů korun, který výrazně pomůže dopravě od Plzně na Domažlice. Řidiči mířící na Domažlice tak už nebudou muset zajíždět do centra města. Obchvat propojil státní silnice I/27 (Plzeň–Klatovy) a I/22 (Klatovy–Domažlice).

„Denně stáhne z centra Klatov přes 2 000 aut. Dosud tudy projíždělo zhruba 22 tisíc vozů. Přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v okolních obcích i ke zlepšení životního prostředí,“ řekl starosta Klatov Rudolf Salvetr (ODS). Druhá etapa má 2,7 kilometru, jeho první etapa za 35 milionů Kč o délce 1,6 km se otevřela v listopadu 2007. Obchvat poslouží podle Salvetra také jako protipovodňový val, který ochrání Tajanov, pravidelně sužovaný velkou vodou. Navíc obslouží průmyslovou zónu Pod Borem, kde už funguje pět firem a staví tam další tři. 

Spojení úseků z roku 2007 s novou silnicí se ale neobešlo bez problémů. Obě části byly ve značném výškovém rozdílu, kvůli kterému je nyní kruhový obchvat nakloněný. Toho se obávají řidiči nákladních aut hlavně v zimním období. „Pokud by se tam nějaké problémy ukázaly, tak by se křižovatka ještě musela upravit, ale zatím to nepředpokládáme,“ uvedl generální ředitel Správy a údržby silnic v Plzeňském kraji Stanislav Liška.   

Reportáž Zdeňka Mlnaříka (zdroj: ČT24)

Investorem byl Plzeňský kraj a skoro stomilionovou dotaci poskytl evropský program ROP. Obchvat se měl začít stavět na jaře 2010, ale zpozdil se o rok kvůli přehodnocování projektů páté výzvy ROP, kterou prověřovala policie. Z nákladů šlo 221 milionů Kč na stavbu a zbytek na vypořádání pozemků a další služby. Podle Salvetra je stavba unikátní tím, že se město dohodlo se všemi vlastníky pozemků a stavbu majetkově připravilo, aby kraj mohl žádat o dotace EU. Do výkupů a směn vložila radnice 25 milionů korun, které dostane z větší části zpět od kraje. 

Nejvýraznější úlevou pro centrum Klatov bude až východní obchvat města, protože nejvíce vozidel směřuje od Plzně na jih na Horažďovice. „ŘSD ho stále připravuje, hledají možné úspory. Stavba zůstala mezi pěti prioritními stavbami Plzeňského kraje,“ uvedl starosta. Je vydané územní rozhodnutí a připravuje se projekt pro stavební povolení.