První D1 Express vyjel ráno z Brna

Brno – První z vlaků D1 Express, které České dráhy prezentují jako náhradní řešení pro lidi, kteří kvůli opravám nejstarší české dálnice raději přesedlají na železnici, vyjel dnes ve čtvrt na sedm z Brna. Celkem dopravce začal vypravovat dva páry spojů denně, ráno (v 6:15 a 7:15) jedou vlaky z Brna do Prahy a odpoledne (v 17:03 a 18:03) v opačném směru, v provozu jsou D1 Expressy pouze v pracovní dny.

Původně dráhy plánovaly, že provoz expresů začne současně s opravami dálnice. Poté, co Ředitelství silnic a dálnic zahájení prací na D1 opakovaně odložilo, rozhodly se ČD vypravit vlaky s předstihem. Dva páry spojů provozuje dopravce na své podnikatelské riziko. První spoje ho přitom nemohly uspokojit, z Brna do Prahy přivezly dva ranní vlaky celkem přibližně 150 cestujících, jejich kapacita je přitom čtyřnásobná. Podle mluvčího ČD Radka Joklíka přesto jde na první jízdy „o docela dobrý výsledek“.

Jízda nonstop za 2:42

Vlaky by trasu mezi oběma metropolemi měly urazit bez jediné zastávky za dvě hodiny a 42 minut. Dráhy nabízejí cestujícím komfort obvyklý pro expresní spoje – klimatizaci, zásuvky, v první třídě také nápoj zdarma a noviny. V budoucnu plánují přidat také bezdrátové připojení k internetu. Ve vlacích D1 Express je k dispozici i tzv. tichý vůz určený těm, kteří nechtějí být rušeni telefonováním nebo hlasitým hovorem, k dispozici je také dámský oddíl. Obě soupravy jsou sestaveny ze tří vozů druhé třídy (celkem 216 míst k sezení), jednoho vozu první třídy a jednoho kombinovaného vozu s místy první třídy (v té celkem 82 míst k sezení) a bistrooddílem.

Provoz D1 Expressů bude do prosince pro dráhy spíše provizorní. S novým jízdním řádem platným od 9. prosince se nabídka výrazně změní. Pojedou už tři páry spojů D1 Express, ve spojení s dalšími expresy a spoji EC mezi Brnem a Prahou tak nabídnou ČD ve špičce spojení v půlhodinových intervalech. D1 Expressy současně zrychlí a trasu z Brna do Prahy urazí za dvě a půl hodiny.

Vagony, které se přesouvají na rychlíky Praha–Plzeň–Cheb, používali například cestující v neúspěšných D1 Expresech
Zdroj: ČTK

Cena obyčejné jízdenky mezi Prahou a Brnem vyjde na 210 korun, což je shodná akční cena, za kterou od loňského října mezi oběma městy jezdí dálkové spoje severní trasou přes Pardubice a Českou Třebovou. K dispozici jsou i dále zlevněné jízdenky, které je však nutné zakoupit s předstihem na internetu, nejnižší možná cena je 180 korun. Za cestu první třídou zaplatí cestující 495 korun, akční slevu dráhy nenabízejí, cenu sníží pouze držitelům věrnostních In-karet. Jízdenky je možné koupit přes e-shop Českých drah i na nádražích, při nákupu přes internet ale cestující získají zdarma místenku.

Test ČT: z Brna do Prahy třikrát jinak

Jak se cestuje z Brna do Prahy D1 Expressem, autobusem Student Agency express a automobilem vyzkoušely se zahájením provozu nových vlaků štáby České televize. Vlak v testu skončil jako nejpomalejší spoj, když jel zhruba o deset minut déle než autobus a o půl hodiny déle než automobil. Oba prostředky využívající dálnici D1 však cestujícím znepříjemnil právě nekvalitní povrch autostrády. Navíc měly štěstí – vyhnuly se dopravním komplikacím, které nejsou na D1 výjimečné. Před komplikacemi zdržujícími cestu však není chráněn ani vlak D1 Express – i ten ale na své panenské jízdě dojel do cíle bez zpoždění.

Spojení Brno–Praha
Zdroj: ČT24

Student Agency se nových vlaků nebojí

Zavedení dvou párů vlaků mezi Prahou a Brnem nepovažuje konkurenční společnost Student Agency za produkt, který by mohl mít na provoz jejich autobusů na téže trase výrazný dopad. Žlutých autobusů podle mluvčího Student Agency Aleše Ondrůje jezdí denně 60 a průměrná obsazenost se pohybuje okolo 92 procent. Autobusem se cestující dostanou z jednoho města do druhého za dvě a půl hodiny, což je o 12 minut méně, než zvládne vlak. 

Opravy prvních úseků brněnské dálnice měly podle původních odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít už v září. Výběrová řízení na dodavatele stavebních prací se ale proti původnímu plánu prodloužila, protože ŘSD na základě stížností a připomínek stavebních firem několikrát posunulo termín pro podání nabídek. Nejnověji ŘSD stanovilo lhůtu do 12. listopadu. Se stavebními pracemi se tak pravděpodobně začne až na jaře příštího roku.