Sanace skal u Štěchovic řidiče omezí, potom budou v bezpečí

Měchenice – Nad levým vltavským břehem mezi Měchenicemi a Prahou začala sanace nestabilních skal. Sesuvy ohrožovaly hlavně frekventovanou pobřežní silnici, na které je nyní kvůli pracem na svahu omezen provoz, až se horolezci přesunou ke Štěchovicím, dokonce se zcela uzavře. Zato na jaře, kdy k sesuvům hlavně dochází, by cestování mělo být bezpečné. Sanace ale nebude kompletní, Středočeský kraj nemá dost peněz, horolezci tak zajistí jen to nejnutnější.

Dopravní omezení zatím nejsou pro řidiče příliš omezující. Mezi osadou Strnady a Měchenicemi je snížena rychlost a může být zaveden kyvadlový provoz. Až se ale horolezci dostanou k nejnebezpečnější části u Štěchovic, bude to horší. Naplánována je úplná týdenní uzavírka silnice II/102. Objížďka povede přes Jílové u Prahy a prodlouží cestu řidičům až o 25 kilometrů. Přímou cestou neprojedou ani autobusy.

Na kompletní sanaci skály nad Vltavou by bylo potřeba asi 100 milionů, kraj ale našetřil pouze 30. Přesto práce začaly. Hrozilo totiž, že velké kameny opět začnou padat na silnici – tak jako například předloni. Tehdy horolezci masiv zabezpečili, ale teď už řidiči na silnici II/102 opět začínají být ohroženi. „Po letošní zimě a jarním období to bylo natolik vážné, že soudní znalec zvažoval úplné uzavření komunikace,“ poukázal geotechnik Stanislav Štábl.

Reportáž Milana Brunclíka (zdroj: ČT24)

Aby se skála opět stabilizovala, musí se odtěžit šest tisíc tun břidlice, tedy hmota, která zaplní 400 nákladních aut. Horolezci na lanech pracují ručně, nanejvýš se sbíječkou, aby masiv ještě víc nenarušili. „Dvacetičlenná skupina zhruba zvládne 200 až 250 kubíků shodit ze skály, zbytek se dočistí bagrem,“ popsal postup prací manažer projektu Antonín Macík.

Nestabilní skály a suťová pole odborníci odstraní a zajistí svodidly a sítěmi. Hotovo má být do konce listopadu.