Opravu trati Brno–Kuřim SŽDC odkládá

Brno – Správa železniční dopravní cesty o rok odložila modernizaci trati mezi Brnem a Kuřimí. Stavbu za 1,3 miliardy korun tak zahájí až příští rok v červenci a dokončí ji v srpnu 2015. Se stavbou nového podchodu kuřimského nádraží však správa stále počítá.

Loni na podzim upozornil mluvčí SŽDC na špatný stav trati mezi Maloměřicemi a Kuřimí. Hrozí na ní poruchy a snižování rychlosti, uvedl mluvčí Pavel Tesař. Železniční správa se přesto nyní rozhodla opravu o rok odložit, zahájí ji tedy až v létě příštího roku.

Trať Brno–Kuřim sloužila do roku 2000 jako součást klíčového mezinárodního železničního tahu Berlín–Praha–Vídeň/Bratislava, ale po otevření koridoru přes Českou Třebovou ji začaly využívat především regionální vlaky, důležitá stále je pro nákladní dopravu. Během opravy chce SŽDC vyměnit koleje i zabezpečovací zařízení, opravit mostky, propustky a také nástupiště v Řečkovicích a České. Výsledkem bude i zvýšení traťové rychlosti ze 100 až na 120 kilometrů za hodinu. „Investice přesahují velikost běžné údržby,“ upozornil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Třináct měsíců v průběhu prací však budou jezdit vlaky pouze po jedné koleji. Cestující proto budou místo některých spojů nuceni cestovat autobusem.

Přes odložení opravy trati do Brna začnou už letos práce přímo na kuřimském nádraží. SŽDC postaví nový podchod, který umožní dostat se na druhou stranu nádraží bez nepovoleného přecházení kolejí.

Trať z Brna do Havlíčkova Brodu v současné trase je v provozu od roku 1953. Po elektrizaci v roce 1966 se z ní stal jeden z nejdůležitějších tahů v zemi, přes Brno a Havlíčkův Brod jezdily veškeré vlaky mířící od Prahy na Bratislavu a později i na Vídeň. V roce 2000 po elektrizaci trati Brno – Česká Třebová se však dálková doprava od Prahy na Brno odstěhovala na nově vzniklý koridor, zatímco havlíčkobrodská trať zůstala kromě osobních vlaků a rychlíků k dispozici nákladní dopravě. Expresní vlaky na ni občas zavítají, například když dojde k nehodě na koridoru.