U Kývalky to neskončí: ŘSD zrekonstruuje D1 u Brna, přidá nové pruhy

Brno – Na rozsáhlou rekonstrukci dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou chce ministerstvo dopravy navázat rozsáhlou přestavbou navazujícího úseku v okolí Brna. Vytíženou část dálnice plánuje obohatit v každém směru o jeden pruh. Ministr Zbyněk Stanjura oznámil, že jeho úřad příští rok požádá o územní rozhodnutí, kdy stavba skutečně začne, je ale ve hvězdách, příprava bude podle ministerského mluvčího Tomáše Neřolda mimořádně náročná.

Po dálnici D1 mezi Kývalkou a Holubicemi jezdí denně na 75 tisíc aut, všechna se musí vejít do čtyř pruhů. Rozšíření dálnice na šest pruhů, které připravuje Ředitelství silnic a dálnic, je proto podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury potřeba – na rozdíl od úseku Mirošovice–Kývalka, kde je provoz sotva poloviční.

V nejbližší době ale úprava D1 u Brna nezačne. Silniční správa zatím dokončuje projekt přestavby. „Předpoklad dokončení projektových prací je v roce 2014. Ještě příští rok bychom měli požádat o územní rozhodnutí,“ přiblížil ministr Stanjura. Podle mluvčího jeho úřadu Tomáše Neřolda bude ale klíčové až následující dění – dálnice prochází okrajovou částí města, pro její rozšíření přitom bude potřeba dodatečný prostor. Stát tak bude muset vykoupit pozemky, odstranit některé stavby v blízkosti dálnice a také získat potřebná ekologická povolení. To by podle mluvčího mohlo trvat léta. Cena rozšíření se podle něj bude pohybovat v řádu miliard.

Dálnice D1 má zatím jeden šestipruhový úsek – z Prahy k Mirošovicím. Další část ke Kývalce chce Ředitelství silnic a dálnic v příštích šesti letech důkladně opravit a rozšířit, stále na něm však zůstanou pouze čtyři pruhy. Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury by bylo rozšíření dálnice D1 o jeden jízdní pruh administrativně velmi náročné. Jak řekl v Interview ČT24, jen příprava by trvala 10 let: „Kdyby se dělal třetí pruh, tak by to znamenalo zjistit vliv stavby na životní prostředí, nové územní rozhodnutí, nové stavební povolení, výkup pozemků. Odhadem by se to připravovalo 10 let. To znamená, 10 let bychom museli nechat D1 ve stávajícím stavu, nebo to provizorně opravovat.“

Interview ČT24 (zdroj: ČT24)