Sesuv a zdržení jsou pryč, jablunkovský tunel vlaky využívají naplno

Mosty u Jablunkova (Frýdecko-Místecko) – Náročná a problematická stavba poznamenaná sesuvy půdy skončila. Jedna z nejnáročnějších staveb na třetím tranzitním železničním koridoru jablunkovský tunel je částečně v provozu od května, nyní Správa železniční dopravní cesty otevírá obě koleje, vlaky tak mohou na cestě z Českého Těšína na hranice se Slovenskem zrychlit.

Nový tunel vznikl místo jednoho z původních dvou úzkých jednokolejných tunelů, na rozdíl od nich už je dvoukolejný, rychlost na modernizované trati je až 160 km/h. Tunel je dlouhý 612 metrů, SŽDC ho postavila v rámci modernizace traťového úseku Bystřice nad Olší–Mosty u Jablunkova–státní hranice.

Se zprovozněním nového tunelu začali železničáři zasypávat ten původní nazvaný I. Kalchberg. Proti jeho zrušení se bouřili místní obyvatelé, poukazovali na jeho historický význam – právě u jablunkovských tunelů došlo k údajně první německo-polské potyčce bezprostředně před vypuknutím druhé světové války. SŽDC ale návrhy na zachování tunelu nebo dokonce vybudování cyklostezky odmítla jako příliš nákladné. Polovinu prvního tunelu proto zasypává, zbytek je ale napojen novou štolou na dvoukolejný tunel a bude sloužit jako úniková cesta.

Tomáš Vzorek o jablunkovském tunelu (zdroj: ČT24)

Stavba nového tunelu v nestabilním terénu u česko-slovenských hranic se neobešla bez komplikací. Nejzávažnější představoval sesuv půdy na podzim 2009. Rok a půl potom stavba stála. Půda se propadla do rozestavěného tunelu, zavalila asi 70metrový úsek, na povrchu vznikl kráter široký asi 150 metrů. Železniční odborníci tehdy připomněli, že podobné potíže měli i stavitelé původních tunelů. První vznikl s Košicko-bohumínskou železnicí, po jejím zdvoukolejnění kvůli nestabilitě půdy postavili raději druhý jednokolejný tunel než jeden dvoukolejný.

Propad půdy
Zdroj: ČT24