Přísné kontroly a osobní zodpovědnost. Žák chce přiškrtit ceny za práci navíc

Praha – Ministerstvo dopravy se na jednání se zástupci státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dohodlo na 7 opatřeních, jak se v budoucnu při dopravních projektech vyvarovat zvyšování cen za práci navíc, tzv. vícepráce. Právě kolem nich se točí současný spor kolem pozastavení opravy dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Firma OHL ŽS zastavila modernizaci s požadavkem dalších peněz kvůli tomu, že podloží vozovky bylo v horším stavu, než naznačovaly studie. Ministerstvo chce propříště například každou vícepráci předem projednat, schválit i vyúčtovat. Za změny ve schváleném projektu přitom ponesou úředníci osobní zodpovědnost. Už v úterý investoři vyšlou do problémového úseku kontrolní týmy.

Modernizace úseku se nedávno zastavila, když zhotovitelská firma OHL ŽS požadovala proplacení víceprací kvůli údajně horšímu stavu komunikace, než předpokládal projekt. Ministr dopravy Zdeněk Žák poté firmě pohrozil vypovězením smlouvy, pokud práce neobnoví. OHL dnes oznámila, že začne znovu stavět v úterý v 8:00. Osobně si na to přímo v místě dohlédne náměstek ministra a dále šéfové fondu dopravní infrastruktury i ŘSD s expertními týmy.

Podle dohody budou ode dneška náklady na vícepráce odsouhlasovány dopředu, nikoliv zpětně, jako tomu bylo dosud. Každá vícepráce bude muset být ode dneška zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

Ministr dopravy Zdeněk Žák
Zdroj: ČT24

„Konec kolektivní viny a začátek osobní odpovědnosti za každou schválenou akci,“ glosoval ministr Žák po dnešním jednání. „Co je možná úplně nejdůležitější, i když ne tak populární - my chceme u každé vícepráce znát její vyhodnocení, abychom provedli systémové věci, aby k takovým věcem v budoucnu už nedocházelo. Samozřejmostí naopak je, že pokud se ukáže, že byla chyba u projektu, tak budeme striktně reklamovat škody a požadovat jejich náhradu,“ dodal Žák.

Oprava dálnice D1
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Podle Žáka přitom tzv. vícepráce nemusí být zásadním problémem, pokud se je u dalších plánovaných úseků podaří ukočírovat. „Problémem celé D1 je to, čím se český stát nejvíce provinil svým vlastním občanům, a to je, že v době, kdy přistoupil k modernizaci klíčové dopravní tepny, stále po 20 letech nemáme k ní paralelní spojení,“ sdělil ministr s tím, že v minulých letech se investovaly stovky miliard do infrastrukturních staveb, ale adekvátní komunikace k nim chybí.

„Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek,“ dodal ministr.

Ministr Žák vyzval v sobotu OHL ŽS k okamžitému obnovení přerušené opravy D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Jinak hrozí vypovězením smluv, vyklizením místa stavby a obnovením provozu v krizovém stavu. „Upozorňuji všechny dodavatele, že stát nebude ustupovat nátlaku na umělé navyšování cen staveb takzvanými vícepracemi, natož pak ultimativnímu jednání hraničícímu s vydíráním,“ sdělil ministr úřednické vlády. Mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková potom oznámila, že firma pracuje na tom, aby rekonstrukce mohla znovu začít během tohoto týdne.