Lanovka na Sněžku může být hotová ještě letos, pojede asi až napřesrok

Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) – Závěrečné etapy stavby nové lanovky z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na Sněžku mají před sebou její tvůrci. Sloupy na úbočí samotné Sněžky i nová dolní stanice by měly být hotové do konce roku, ještě letos by měla být dokončena a zprovozněna také technologie lanovky. První veřejná jízda by potom mohla přijít v úvahu i dříve než v oficiálním termínu v polovině příštího roku. Starosta Pece, která je investorem stavby, ale zatím nechce o konkrétním termínu spekulovat.

Mezi Pecí a Růžovou horou již stojí všechny sloupy, na Sněžce se zase začíná rýsovat konečná podoba nové stanice. „Musí se dokončit dřevěné opláštění objektu a vnitřní stavební práce, jako jsou příčky či například rozvody elektřiny,“ uvedl starosta Pece Alan Tomášek. Také v mezistanici na Růžové hoře se pracuje na dokončení montáže technologie lanovky. Nejvíce práce zbývá na horním, téměř dvoukilometrovém úseku, kde trutnovští dělníci zatím stavějí betonové patky sloupů, aby potom mohli umístit sloupy samotné. Stihnout by to měli do konce roku. „Je snaha co nejvíce prací udělat během letošního roku, například celá technologie lanovky by měla být namontovaná a funkční ještě letos,“ upozornil starosta Tomášek.

O termínu, odkdy budou novou lanovkou jezdit turisté, ale Tomášek nechtěl spekulovat. Pravděpodobně to bude dříve než v nejzazším termínu v polovině příštího roku, konkrétní datum však závisí kromě postupu prací také na počasí.

Novou lanovku na Sněžku staví trutnovská společnost BAK, technologii dodá italský Leitner. Na rozdíl od původní historické dvousedačkové lanovky typu VR-101 postavené ve švýcarské licenci Transportou Chrudim bude nová lanovka kabinková, se čtyřmístnými kabinkami. Cestování v nich bude pohodlnější, rychlejší a také jistější – zatímco stará lanovka nejezdila až na Sněžku kvůli silnému větru zhruba 150 dní v roce, u té nové se počet takových dnů sníží asi o 40. Protože si však ochranáři vymohli, že hodinová kapacita bude stejná jako u staré lanovky, bude mít ta nová méně vozidel – mezi kabinkami budou asi čtvrtkilometrové rozestupy. Stavba přijde na 300 milionů korun, město na ni dostalo evropskou dotaci.