Lhotka – Velká Bíteš: Pokud se práce nerozjedou, vypoví se smlouva

Praha - Ředitelství silnic a dálnic došla se stavebními firmami trpělivost. Pokud ve čtvrtek nezačnou naplno s opravami dálnice D1, vypoví jim stát smlouvu. Už dva měsíce totiž stojí práce v úseku Lhotka – Velká Bíteš. Hrozí, že se rekonstrukce hlavní české dopravní tepny nestihne v termínu. Řidiči tak místo dělníků a strojů v plné polní vidí stále jen rozkopanou krajnici.

V celém devítikilometrovém úseku se dnes po druhé hodině pracovalo na dvou místech. U dálnice jsme napočítali 8 stavebních dělníků, dva bagry a jedno nákladní auto. Podle stavební firmy za to může příliš měkké podloží – u řady řidičů vyvolává tento žalostný pohled rozčilení, silnice je tak v podstatě zúžená zbytečně.

„Na základě zkoušek, které jsme provedli, měla krajnice mnohem nižší únosnost, než předpokládala stavební dokumentace, a práce tak nemohly pokračovat,“ tvrdí mluvčí OHL ŽS Pavel Kočiš.

Přišlo se s kompromisem – je ale prý pouze předběžný

Stavebníci sice přišli s návrhem, jak podloží zpevnit. Jenže by to stálo navíc zhruba 60 milionů. ŘSD proto hledalo levnější řešení – díky němu by se měla ušetřit zhruba polovina částky. „Zhotoviteli byly vytvořeny takové podmínky, aby ve čtvrtek mohl zahájit znovu práce,“ potvrdil generální ředitel ŘSD David Čermák.

Stavební firma už ale tak přesvědčená není. Podle Kočiše je navržené kompromisní řešení třeba považovat za předběžné. V průběhu realizace stavby se bude ještě muset otestovat, zda skutečně funguje.

Pokud práce nezačnou, bude vypovězena smlouva

Pokud se ale ani ve čtvrtek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší nezačne pracovat, je ve hře i krajní varianta – vypovězení smlouvy. „Tam jsem bohužel přesvědčen, že pak by ministerstvo dopravy v celku jasně trvalo na té jedné alternativě,“ podotkl Čermák.

Zdeněk Žák, ministr dopravy v demisi:

„Nepopírám, že by to práce na dlouho zastavilo, dokonce hrozí, že nás to připraví o část evropských peněz. Pro ty ale máme připraveny náhradní projekty. Pro nás je důležitý komfort řidičů, kteří tam jezdí. Ti se teď stali rukojmími sporu. Rozhodnutí vypovědět smlouvu zajistí zájmy občanů, protože dálnice není díkybohu rozkopaná, takže se tam dá plnohodnotný provoz rychle obnovit. Pokud se ukáže, že na tom místě nejsme schopni peníze vyčerpat, je lepší, když se to ukáže dnes, než abychom čekali do poslední chvíle, kdy propadnou.“

Spor mezi správcem silnic a stavebníky trvá už přes dva měsíce. A zatímco na ostatní třech modernizovaných úsecích se dávno pracuje na rozšíření dálnice, mezi Lhotkou a Velkou Bíteší zůstalo jen u přípravných prací.