Souběh oprav omezil dopravu na 20 kilometrech D1 v kuse

Hořice (Pelhřimovsko) – Na dálnici D1 začala oprava, kterou chce Ředitelství silnic a dálnic udržet část autostrády v takovém stavu, aby se nerozpadla, než na ni přijde řada v rámci tzv. modernizace. Protože opravovaný úsek přímo navazuje na modernizovanou část Loket–Hořice, vznikl historický nejdelší nepřetržitý rozkopaný úsek – od 66. kilometru u Lokte až po 86. kilometr u Humpolce. Kvůli bezpečnosti dělníků je snížena rychlost na 80 km/h, jezdí se však nezmenšeným počtem pruhů – každým směrem ve dvou, byť zúžených v režimu 2+1+1. Díky tomuto systému dnes na opravovaném úseku dálnice nedošlo k výrazným komplikacím, hlavní nápor ale silničáři očekávají v neděli, kdy se lidé budou vracet z dovolených.

  • Úplně zavřený je pravý jízdní pruh ve směru na Prahu. Aby řidiči nejezdili jen v jednom pruhu, můžou v těchto místech najet do protisměru, kde mají vyhrazený jeden pruh. Ve směru na Brno jsou tak vedle sebe hned tři zúžené jízdní pruhy. 

Oprava je nutná, ale velkou modernizaci silničáři ještě nepřipravili

Modernizace dálnice D1 má zlepšit stav její nejstarší dosud nerekonstruované části mezi Mirošovicemi a Kývalkou, stavební firmy však postupně zjišťují, že na některých místech je D1 v mnohem horším stavu, než tvrdil projekt. Aby se to už nestávalo – a také aby některé úseky do zahájení své velké modernizace vůbec vydržely – pouští se Ředitelství silnic a dálnic do menších oprav. „Opravy je nutno před zimou udělat, abychom zachovali dálnici sjízdnou,“ přiznal Ján Skovajsa z ministerstva dopravy. Jako první přichází na řadu úsek mezi 75. a 86. kilometrem, práce potrvají do konce září. Potom se dělníci přesunou na další místa, která ŘSD vybaralo pro nouzové rekonstrukce.

Místo, kde práce začínají, bezprostředně navazuje na úsek Loket–Hořice, kde probíhá modernizace, jejímž výsledkem bude mimo jiné rozšíření vozovky a nový, kvalitní povrch. Podle Jána Skovajsy není možné pustit se rovnou do modernizace i mezi Hořicemi a Humpolcem a dalších úsecích, které nechá ŘSD do zimy opravit. „Nejde to spojit z toho důvodu, že tyto úseky nejsou vysoutěženy a připraveny k realizaci,“ podotkl. Silničáři i ministerstvo jsou však přesvědčeni, že nynější opravy nejsou vyhazováním peněz – opravený povrch totiž vydrží zhruba pět let, teprve potom začne velká modernizace.

2+1+1 = menší zdržení

Probíhající modernizace přesto přináší řidičům úlevu – silničáři se při ní totiž naučili, jak opravou co nejméně omezovat provoz. Aby rychle jedoucí auta a od nich odlétající kamínky příliš neohrožovaly dělníky, bude se na místech oprav sice jezdit pomaleji, ale ve čtyřech jízdní pruzích. „Využíváme systém, který je tam (na modernizovaných úsecích) zavedený,“ podotkl Ján Skovajsa.

V režimu 2+1+1 pruh se bude jezdit i na 81. kilometru, kde byl kvůli havarijnímu stavu mostu veden provoz pouze jedním pruhem a minulou neděli se zde vytvořila až 26kilometrová kolona. Na silničáře se kvůli takovému omezení v nedělní špičce rozzlobil ministr dopravy Zdeněk Žák a hrozil i „personálními závěry“. ŘSD proto nechalo provoz na 81. kilometru rozšířit, do jednoho pruhu zde provoz opět svede pouze k dokončení potřebné opravy od 10. do 12. září.

Osmdesátkou se na dálnici D1 kvůli souběhu tzv. modernizace a méně rozsáhlých oprav jezdí na celé třetině vysočinského úseku. Na dosavadní omezení mezi Loktem a Hořicemi navazuje další uzavírka, opravy cestu zpomalují od 66. až na 86. kilometr. Po dalších dvaceti kilometrech následuje další modernizovaný úsek Větrný Jeníkov–Jihlava a později i Lhotka–Velká Bíteš, celkem se tak jede pomaleji zhruba na 30 z celkových 90 vysočinských kilometrů D1. Kvůli modernizaci je dálnice také zúžená od 41. kilometru u obce Šternov až po 49. kilometr u obce Psáře.

D1 přijde o „svůj“ expres

České dráhy s novým jízdním řádem 2013/2014 platným od prosince zruší spoje D1 Express, které provozovaly jako alternativu k dálničnímu spojení Brno–Praha. Podle serveru iDNES.cz se dráhy obávají vlivu výluk, které na koridoru probíhají nebo brzy začnou, hlavně té z pražských Běchovic do Úval. Spoje D1 Express provozují ČD na své náklady, zatímco další vlaky mezi Prahou jezdí na objednávku ministerstva dopravy. Expresy měly být také ukázkou, zda lze mezi Prahou a Brnem provozovat vlak bez tzv. dotací.

Aby práce pokračovaly nepřetržitě, hlídá je nově 11 kontrolorů z ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. V terénu jsou 24 hodin denně. „Konkrétní zaměstnanec objížděl tu dálnici nahoru dolů. A ve dvouhodinových intervalech podával písemné zprávy všem členům komise o tom, jak ty práce probíhají,“ informoval generální ředitel ŘSD David Čermák.

Na žádné další kritické úseky by řidiči podle Ředitelství silnic a dálnic narazit neměli. Vzhledem k provozu, který bude během posledního prázdninového víkendu minimálně dvojnásobný oproti normálu, by řidiči měli dodržovat povolenou rychlost a jet v těchto místech maximálně 80 kilometrů v hodině. Případné nehodě podle policie také předejdou, když budou dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi auty.