Namrzlé silnice proměnily ve vraky desítky aut

Cheb/Frýdlant – Nadcházející zima si na českých silnicích připsala první zářezy – hromadné nehody kvůli namrzlým silnicím zažily Cheb a hlavní silnice u Frýdlantu. Na obou místech havarovalo po sedmi vozidlech. Další nehody se staly napříč severozápadem Čech, ale i na Vysočině. V terénu jsou silničáři, kteří se snaží dalšímu namrzání mlh na silnice zabránit.

Hormadná nehoda na rychlostní silnici R6 v Chebu se stala počátkem ranní špičky kolem šesté hodiny. Nejprve se srazila dvě auta, k nim přijeli hasiči, do jejich vozu potom narazilo další auto a vzápětí se nehoda zřetězila, až na místě zůstalo sedm nabouraných vozidel. Při nehodě se zranil řidič dodávky, kterého museli hasiči z vozu vyprostit, řekl mluvčí karlovarských hasičů Lukáš Hutta. Rychlostní silnice ve směru na Cheb byla po nehodě déle než dvě hodiny uzavřena mezi 164. a 169. kilometrem, potom policie otevřela jeden pruh.

Při nehodě sehrálo klíčovou roli počasí. V kraji v noci mrzlo, bylo až minus sedm stupňů Celsia. V takových teplotách na vozovky namrzly mlhy, které se místy vyskytly, nebezpečné jsou zejména otevřené úseky silnic a mosty. „Vozovka klouzala, i při chůzi bylo to kvůli tomu komplikované,“ upozornil hasič Martin Kasal. Údržba silnic ale vozovku neposypala. O ledovce totiž nevěděla, zřejmě kvůli vadnému čidlu. „Nikdo se sypačem nevyjel, protože podle hlásiče náledí to nebylo potřeba,“ řekl dispečer Josef Bulka.

Další velká nehoda se stala na silnici I/13 na Frýdlantsku. Rovněž havarovalo sedm aut – šest osobních a jedno nákladní, incidenty se obešly bez zranění. Problémy měli řidiči na Albrechtickém kopci. „Albrechťák je klimaticky specifický, nedalo se to dopředu odhadnout,“ uvedl dispečer Tomáš Hrubeš ze společnosti Eurovia, jež má údržbu I. tříd v Libereckém kraji na starosti. Jinde podle něj problémy nejsou.

Kromě severu a západu Čech, kde bouralo i množství dalších aut, namrzly silnice i na Vysočině. Největší havárie se stala u Jamného na Jihlavsku, v kopci havarovalo pět aut – některá se srazila, další spadla do příkopu. „Bylo velké náledí, měli jsme sami problém dojet sem bezpečně a v pořádku,“ upozornil hasič Zdeněk Vala.

Řidiči by si měli dávat pozor i v dalších dnech. Podle meteorologů se budou noční teploty nadále pohybovat kolem nuly.

Plzeňský kraj po 20 letech mění dodavatele soli, německou nahradí levnější z Polska. Polská firma nabídla ve výběrovém řízení cenu 1 800 korun za tunu, Němci byli o 90 korun dražší. Řidiči se prý kluzkých vozovek obávat nemusejí, sůl by podle nezávislých rozborů měla být stejně kvalitní. Zkušenosti s polskou solí mají už například na Vysočině nebo v Karlovarském kraji, ne všude ale zabírala tak, jak bylo garantováno. V Plzeňském kraji bylo naskladněno 22 tisíc tun soli. Během zimy bude na pět tisíc kilometrů silnic nasazeno celkem 135 sypačů, ve kterých se bude střídat 350 řidičů.