Vysokorychlostní trať se obcím nezamlouvá: mohutná stavba a nic z toho

Jihlava – Plánovaná vysokorychlostní trať, která má propojit Prahu, Jihlavu a Brno, rozděluje Vysočinu. Proti sobě postavila obyvatele malých obcí a velkých měst. Zatímco v těch malých sepisují lidé petice proti navržené trase a nechtějí, aby kraj přeťal po dálnici D1 již druhý nepřekonatelný koridor, ve velkých sídlech naopak návrh vítají.

O vysokorychlostní trati Praha–Brno se již dlouho mluví, ale v provozu by měla být až za šestnáct let. Teď ale začíná projekt dostávat reálné obrysy včetně trasy. Dosud se hovořilo o tom, že by vlaky měly jezdit podél dálnice D1, a taková trasa je i v krajských zásadách územního rozvoje. Současný návrh ale počítá s jinou trasou. Ta se nelíbí obcím, kolem kterých by měly rychlé vlaky projíždět.

Jejich obyvatelé se obrátili na vedení kraje, na kterém záleží, zda se změna dostane do zásad územního rozvoje. Tvrdí, že projektanti nakreslili do mapy čáru, aniž by věděli, jak místa, kde chtějí stavět, ve skutečnosti vypadají. Na krajský úřad proto přišla už desítka petic. „Obce se spojily, zkoordinovaly svůj postup. Děláme společné schůzky a domlouváme se. Každá obec sepsala a podala petici na kraj sama za sebe,“ uvedl starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm. Jen ve Vyskytné podle něj má kvůli stavbě trati padnout pět domů.

Nová trasa = čtyři zastávky na Vysočině

Zatímco však malým vysočinským obcím pouze vyroste za humny mohutná stavba, ze které nebudou mít užitek, ve větších městech navrženou trasu vysokorychlostní trati vítají. Železnice totiž nemá být obdobou například polské Centrální železniční magistrály, která má jedinou nácestnou zastávku, a tak se i z vysočinských měst bude rychleji cestovat do Prahy či Brna.

Zastávky na Vysočině mají být čtyři – jedna v úseku mezi Humpolcem a Pelhřimovem, další v Jihlavě, Velkém Meziříčí a Velké Bíteši. Velkomeziříčský starosta Radovan Necid (ODS) upozornil, že by otevření zastávky na nové trati bylo vůči městu jen spravedlivé, protože Meziříčí léta trpí hustou automobilovou dopravou z dálnice D1, která mu přitom mnoho nepřináší.

Radovan Daněk o stavbě vysokorychlostní trati (zdroj: ČT24)

Vše pro Jihlavu bez ohledu na obce?

I stavbu zastávek ale starostové malých obcí kritizují. „Máme z toho pocit, že je to všechno děláno na míru Jihlavě a velkým městům bez ohledu na malé obce, kterými to povede,“ řekl po dnešním jednání Václav Honzl, starosta obce Staré Bříště na Pelhřimovsku. Lepší by proto podle obcí bylo vrátit se k původní trase trati podél dálnice, která ovšem má být bez zastávky.

Náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD) slíbil, že bude o trase vysokorychlostní železnice se starosty mluvit. „Jsem rád, že se nám podařilo vyvolat veřejnou diskusi a že se o to lidé začali zajímat,“ řekl náměstek. Zdůraznil ovšem, že stát vysokorychlostní trať v každém případě postaví. „Je na nás, abychom pro Vysočinu získali maximum možného s minimem ztrát,“ podotkl.

Správa železniční cesty počítá výhledově s bohatou sítí vysokorychlostní železnice, kromě základní spojnice Prahy s Brnem, respektive Vídní by do ní měla spadnout také nová trať na Drážďany, důkladně modernizovaná trať z Brna na Přerov, popřípadě dále na Bohumín, a vysokorychlostní spojení by mělo vést také směrem z Prahy na západ – přes Plzeň do Bavorska. S financováním těchto projektů počítá Evropská unie, zatím jsou ale pouze ve fázi příprav.