Budova havířovského nádraží půjde k zemi, ČD změnily názor

Havířov – Budova nádraží v Havířově zanikne. České dráhy, kterým patří, sice koncem loňského roku od původně naplánované demolice ustoupily, nyní však jejich dozorčí rada změnila názor, a bourání opět schválila. Na místě haly z konce 60. let postavené v bruselském stylu má vzniknout drobnější terminál propojující železniční a autobusovou dopravu. Starého nádraží se zastávají aktivisté, podle nichž by byla chyba budovu vynikající strohým funkcionalismem a geometrickými prvky zbourat.

Z čela ministerstva dopravy odešel odpůrce demolice havířovského nádraží Zdeněk Žák – a vzápětí se rozplynulo rozhodnutí Českých drah starou budovu nebourat. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda je nový ministr Antonín Prachař stoupencem dopravního terminálu, který má vzniknout na místě současné nádražní budovy, a dozorčí rada ČD se s ním ztotožnila. Nádraží se tak opět bourat bude.

Oficiálně podložily ČD rozhodnutí zbourat nádraží i finančními důvody. „Dozorčí rada se na jednání shodla na tom, že vypovězení smlouvy s Havířovem by bylo velmi komplikované a způsobilo by finanční ztráty. Proto revokovala svůj předchozí postoj a rozhodla se pokračovat v jednání o projektu nového dopravního terminálu,“ zdůvodnil mluvčí Neřold opětovnou změnu rozhodnutí. Dráhy měly městu uhradit 3,5 milionu korun za vynaložené náklady. Penězi ovšem dráhy zdůvodnily i své předchozí rozhodnutí – již v září uvedl tehdejší ministr Žák, že dráhy na zbourání budovy a vybudování nového dopravního terminálu nemají peníze. „Žádaly o evropskou dotaci ve výši 70 procent, přičemž jim bylo schváleno pouze 40 procent,“ uvedl tehdy Žák.

I původní rozhodnutí nádraží zbourat, ale mělo ekonomický podtext. Dráhy demolici zdůvodňovaly tím, že je budova pro současné potřeby železnice v Havířově příliš velká a její provoz nevýhodný. Nevyplatila by se jim ani rekonstrukce.

Viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví (ASORKD) Martin J. Kadrman upozornil, že ČD již požádaly Drážní úřad o souhlas k demolici – a to již před hlasováním dozorčí rady. „Hlasování tak bylo jen formalitou,“ podotkl Kadrman. Aktivisté, kteří usilovali o zachování rozlehlé nádražní budovy postavené v bruselském stylu, však chtějí pokračovat ve snaze o její záchranu. „Věřím, že pana ministra i vedení ČD časem přesvědčíme o tom, že ekonomicky a společensky odpovědným řešením není demolice a stavba nového terminálu, ale rekonstrukce stávajícího objektu včetně snížení jeho energetické náročnosti a následného využití pro komerční a společensky přínosné účely,“ uvedla Lucie Chytilová, předsedkyně havířovského sdružení Důl architektury. Podle aktivistů by bylo možné nádražní budovu využívat například k pořádání kulturních akcí. Odpůrci demolice by chtěli prosadit vyhlášení stavby kulturní památkou.

O bourání ovšem neusilují pouze dráhy, popř. ministerstvo dopravy, ale především havířovský magistrát. Ten byl z předchozího rozhodnutí nebourat rozčarován, velice stojí o terminál, který má budovu nahradit. Jeho stavbu schválili zastupitelé v roce 2011, letos již měl být hotový. Jeho součástí mají být kromě prostoru pro železniční dopravu také autobusové zastávky a velké parkoviště.