Karlovarské nádraží se začne opravovat už letos, Sokolov musí počkat

Karlovy Vary - Rekonstrukce horního nádraží v Karlových Varech za více než půl miliardy korun by měla začít už letos. Naopak sokolovské nádraží si na rekonstrukci bude muset kvůli nedostatku financí počkat. Karlovarské nádraží je již roky v dezolátním stavu, opravy budou provádět České dráhy.

Modernizace karlovarského horního nádraží začne výstavbou nové výpravní budovy, která se uskuteční s podporou Operačního programu Doprava. „Zahájení prací se předpokládá v srpnu letošního roku. Na tuto akci by měla navázat modernizace staniční části železniční stanice s dotací z nového Operačního programu Doprava,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD).

Financování rekonstrukce se už dostalo do materiálu pro jednání vlády, v němž je seznam všech významných veřejných zakázek ministerstva dopravy na rok 2014. „Na rekonstrukci nástupišť a výstavbu nové výpravní budovy, čili na celý projekt rekonstrukce se v tomto materiálu počítá zhruba s částkou ve výši 574 milionů korun,“ uvedl hejtman.

Horní nádraží v Karlových Varech, které je hlavní branou do města pro cestující po železnici,  je už léta v dezolátním stavu. České dráhy měly začít s rekonstrukcí už v roce 2012, zahájení prací ale zkomplikovalo i podání návrhu na zařazení nádraží mezi kulturní památky.

Nádraží měla opravit podle záměru z roku 2004 italská firma Grandi Stazioni. Od projektu ale firma, která stála za rekonstrukcí budov pražského hlavního nádraží, v roce 2010 odstoupila. Tehdy se totiž ukázalo, že stav nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky už není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Projektu se pak ujaly ČD. Navržená dvoupodlažní budova s prosklenou dvoranou tvarem připomíná ledvinu.

Vizualizace nového Horního nádraží
Zdroj: Petr Franta Architekti & Asoc./ČTK

Rekonstrukci by ale potřebovalo i nádraží v Sokolově, které leží vedle nového dopravního terminálu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale nemá investiční akci v železniční stanici Sokolov ve fázi přípravy a pro rekonstrukci výpravní budovy tedy nelze využít finanční prostředky z EU.

„Změnu v této situaci by však mohl přinést převod budov z majetku Českých drah do státního majetku, tedy pod správu SŽDC. Podle informací ministra dopravy však vlastnímu majetkovému převodu musí předcházet projednání záměru s Evropskou komisí,“ uzavřel hejtman.