Sbohem, tankodrome: Přípravné práce skončily, oprava D1 začíná

Jihlava – Na dálnici D1 u Jihlavy a také u Hořic končí uzavírka jednoho pruhu. To ovšem znamená, že začíná jiné omezení – úplná uzavírka jízdního pásu na Brno. Během jeho opravy se auta dostávají obousměrně do druhého pásu, který loni dělníci provizorně rozšířili, aby v něm bylo možné vytvořit celkem čtyři pruhy. V pondělí se naopak na týden uzavře jeden jízdní pruh ve směru u Psářů, kde začne příprava na podobné úpravy jako na dalších dvou úsecích.

Po roce a týdnu příprav je tady to, kvůli čemu vlastně rozsáhlá mnohaletá akce začala: Jízdní pás směrem na Brno byl na D1 u Jihlavy uzavřen po půl jedné odpoledne. Provoz byl sveden na půlku dálnice, auta tak jezdí ve dvou zúžených pruzích v obou směrech.

Kolem 18:00 byla podle policistů doprava v obou úsecích plynulá a bez problémů. „Podle hlášení hlídek se řidiči snaží dodržovat značku 'Střídavá jízda' i stanovenou rychlost. Je ale pravda, že provoz je dnes minimální a v pondělí může být situace složitější,“ přiblížila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Dělníci na prvních dvou místech začínají odstraňovat starý povrch dálnice D1, aby přestárlou vozovku narovnali a omladili. Oprava jízdního pásu ve směru na Brno bude u Jihlavy a u Hořic probíhat do 2. srpna. Potom by si již řidiči mohli vyzkoušet pohodlí modernizované D1, ačkoli se potom ještě do podzimu bude po opraveném jízdním pásu jezdit obousměrně, aby bylo možné obdobně rekonstruovat i ten druhý.

Silničáři si ke svedení dopravy vybrali neděli právě kvůli tomu, že na dálnici nevjíždí kamiony, a můžou tak vyzkoušet plynulost provozu.

Dotčené úseky
Zdroj: ČT24

S uzavřením jízdního pásu na Brno souvisejí další omezení

Kromě poloviny dálnice bude uzavřen nájezd na dálnici D1 u Jihlavy (exit 112). Oficiální objízdná trasa vede paradoxně po dálnici D1 – řidiči by měli na 112. kilometru najet na dálnici směrem na Prahu, projet osmikilometrovým zúženým úsekem k Větrnému Jeníkovu, tam sjet, najet do správného směru a rozkopaný úsek projet podruhé a konečně se vydat na Brno. V Jihlavě ale bude možné sjet, k tomu budou moci řidiči přejet přes jízdní pruh na Brno.

Ve druhém úseku s uzavřenou polovinou dálnice nebude možné najet u Lokte směrem na Brno a stejně tak bude uzavřen sjezd u Hořic ve směru na Prahu. Také v tomto případě povede „objízdná trasa“ přímo po dálnici, kde bude nutné otočit se na sousední křižovatce.

Šířka jízdních pruhů při modernizaci dálnice D1
Zdroj: ČT24

Levý pruh bude užší než autobus

Finální fáze opravy D1 zatím začíná v úsecích Větrný Jeníkov – Jihlava (mezi kilometry 104 a 112) a Loket – Hořice kilometry 66 až 75). Pro řidiče to bude znamenat, že budou muset zpomalit na 80 km/h a opravované úseky projet ve zúžených jízdních pruzích. Aby se všechny čtyři pruhy vešly do jediné poloviny dálnice, je nutné zúžit pravý pruh na 3,15 a levý na 2,65 metru. „Rozměry nebudou ve všech místech dodrženy, budou tam i užší jízdní pruhy,“ upozornil přitom dopravní policista Jan Kostečka. Policisté upozornili, že se rozměrnější vozy – mezi které však mohou patřit i dodávky či SUV – do levého pruhu špatně vejdou. Řidiči kamionů nebo autobusů potom musí zůstat vpravo, protože jejich vozidla jsou širší než levý pruh. Na omezeném úseku proto budou značky nabádající řidiče, aby nejezdili v obou pruzích bok po boku, nepředjížděli se a dodržovali tzv. střídavou jízdu.

Informace z dálnice D1 bude pro řidiče zajišťovat Národní dopravní informační centrum. Aktuální stav dopravy se dozvíte na stránkách dopravniinfo.cz.

Na dálnici se mohou kvůli omezení a zpomalení tvořit kolony, policie v úsecích posílí hlídky. „Na situaci na D1 bude v neděli v úseku mezi 104. a 112. kilometrem dohlížet šest policejních hlídek. Pokud vzniknou komplikace, budou připraveny i hlídky z obvodních oddělení Jihlava a Pelhřimov,“ řekla Čírtková.

Rekonstrukce na dálnici D1
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Brzy začne oprava i u Psářů, teď ale týden jedním pruhem

Závěrečná příprava na zahájení opravy prvního jízdního pásu vypukne v pondělí také v úseku Šternov – Psáře ve Středočeském kraji. Podobně jako v tomto týdnu u Jihlavy a Hořic uzavřou stavbaři jeden jízdní pruh ve směru na Prahu, aby mohli vytvořit provizorní středové svodidlo a přechodné vodorovné značení. Úsek patří na D1 k těm méně vytíženým, omezení by proto nemuselo vytvořit takové potíže jako u Jihlavy, kde se před zúžením do jednoho pruhu tvořily mnohakilometrové kolony. S nulovým zdržením však řidiči počítat nemohou, zpomalí je jednak nižší rychlostní limit, navíc lze očekávat nárazově kratší fronty před uzavírkou – podobně jako se v uplynulém týdnu občas vytvořily před Hořicemi.