Škodovkou nebo žigulíkem do reálného socialismu. Po Ostravě jezdí retrotaxi

Ostrava - Dva milovníci starých aut provozují v Ostravě retrotaxi. Vozový park tvoří zatím dvě asi třicet let stará auta v původním stavu - Škoda 100 a ruský vůz Lada zvaný žigulík. Ostravanům se trefili do noty. Lidé si volají retrotaxíky na svatby, večírky a výlety za vzpomínkami na reálný socialismus, na mládí nebo na blízké, kteří takovými auty jezdili.

Lumír Válek z Ostravy toužil udělat radost tátovi, který býval taxikářem a jezdil Tatrou 603. „Tímto autem jsme také jezdili na chatu, váže se mi k tomu plno vzpomínek,“ říká Lumír Válek. Místo Tatry sehnal společně s kamarádem Radimem Kaštovským vzácně zachovalou Škodu 100 a Ladu VAZ 2101 – takzvaný žigulík, který začali vyrábět Sověti v roce 1970 a prodávali ho také do svých vazalských států. Jezdila v nich i tehdejší Veřejná bezepečnost.

Přátelé vymysleli, že si založí taxislužbu, která bude vozit pasažéry jen těmito starými vozy. Ceny jsou srovnatelné s běžnými taxíky s klimatizací, rádiem a dalšími věcmi. Maximální rychlost je sice nejvýš 110 až 120 kilometrů v hodině, atraktivní nadhodnotou módní retro styl. A podobně jako Válkova otce tím potěšili mnoho lidí. „Lidé vzpomínají, jak v tom jezdili třeba na dovolenou do Jugoslávie. Dnes to působí nepředstavitelně,“ říká Radim Kaštovský. Právě proto se oba taxikáři shodli, že je důležité zachovat původní vybavení.

„Moje první auto byl žigulík v kombi provedení. Je to zážitek, zase se v tom projet,“ říká například Radmila Timínová. Rretrotaxi je v permanenci hlavně o víkendech. „Vozíme lidi na různé retro akce, svatby, narozeninové oslavy nebo srazy třeba po pětadvaceti letech. Mnozí lidé rádi přijedou autem, kterým jezdili v době mládí,“ říká Lumír Válek.

Ostravské retrotaxi je v Česku zatím rarita. Jeho průkopníci po půlroce úspěšného fungování uvažují, že službu rozšíří i do dalších měst.