Sexistické prasátečko dostal výrobce nožů a hudební klub

V osmém ročníku anticeny Sexistické prasátečko vybrala veřejnost jako nejsexističtější reklamu olomouckého hudebního klubu Buddy´s. Odborná porota pak vybrala reklamu na nože Pokorný Knives, na které je zobrazený roztažený ženský klín, jehož střed zakrývá nůž. Anketu pořádá nezisková organizace Nesehnutí, která se snaží upozorňovat na nevkusnou a zpravidla ženy ponižující reklamu. Letos bylo v soutěži méně reklam než dříve, což organizátoři s opatrností připsali zlepšující se situaci.

Reklama na hudební klub lákala na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části byl obrázek lahve a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.

„Reklama je nejenom sexistická v tom ponižujícím slova smyslu, ale navíc ještě poškozovala výrobce alkoholu. Tomu se díky Sexistickému prasátečku podařilo dosáhnout stažení reklamy,“ uvedla organizátorka soutěže Petra Havlíková.

Reklama na nože je klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem. Podle poroty navíc evokuje násilí a ženu zobrazuje jako sexuální objekt.

„Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,“ uvedla porotkyně Jana Kvasnicová. Porotce Pavel Horňák uvedl, že reklama přechází od perverznosti k sadismu.

Porota vybírala z 88 nominací

Na dalších místech se objevily například reklamy na festival Džemfest nebo na erotický klub Cabaret Darling, který umístil reklamu s hlavou dívky s otevřenými ústy do pisoárů. „Reklama snižuje důstojnost ženy tím nejhrubším způsobem. Selhala v principu, že i reklamu na erotický klub je možné vést s respektem a ohleduplně,“ zdůvodňuje volbu porotkyně Jitka Dvořáková.

Přední pozice obsadila i zlínská KDU-ČSL. Na facebookovém profilu lidovci zveřejnili fotografii jedné ze svých členek, která měla na bikinách navlečené předvolební žluté potahy určené na zrcátka aut. 

V letošní nominaci bylo 88 reklam a veřejnost poslala více než 4000 hlasů. V odborné porotě sedí experti na marketing nebo na genderovou problematiku a další osobnosti. Letos například hlasovali filmařka Kamila Zlatušková nebo filmový kritik Kamil Fila.