„Diesmal digital.“ Na německá divadla lze zajít on-line a s českými titulky

Pražský divadelní festival německého jazyka je letos on-line (zdroj: ČT24)

Marie Stuartovna z berlínského Deutsches Theater zahájila pětadvacátý Pražský divadelní festival německého jazyka. Podtitul hlásí, že se koná „diesmal digital“, tedy tentokrát digitálně. Aktuální inscenace z německých scén jsou tak do 9. prosince dostupné on-line a zdarma. Doplní je Funny Games z ústeckého Činoherního studia.

Drama Marie Stuartovna o intrikách a boji o moc mezi dvěma královnami mělo v Berlíně premiéru teprve před dvěma měsíci. „Po vizuální stránce jde o velice působivou záležitost, proto se nám hodila na zahájení festivalu,“ poznamenává k inscenaci ředitelka festivalu Jitka Jílková. Záznam vznikl přímo pro uvedení na pražské přehlídce.

Do programu pořadatelé vybrali hry z repertoáru několika hamburských scén. V Schauspielhausu se odehrává Anatomie sebevraždy. Temná sonda do rodinného života vypráví příběh tří generací žen. Silné varování před rostoucím nacionalismem v současné Evropě se zase ozývá od Boxera z Thalia Theateru.

Aktualizovaná klasika a české Funny Games

Stejné divadlo uvede i Shakespearovu hru Něco za něco. Aktuální přepis alžbětinského textu osciluje mezi sexem a mocí. S aktualizovanou klasikou přichází i berlínský nezávislý soubor She She Pop. Jeho 7 sester pracuje s Čechovovými Třemi sestrami. Německojazyčný program ještě nabízí inscenaci na pomezí tance a činohry Touch, v níž mnichovská Kammerspiele zkoumá předěly v soužití i politické angažovanosti.

„Letošní program vlastně nebude moc genderově vyvážený, protože z těch šesti inscenací čtyři režírují ženy,“ dodává ředitelka.

Funny Games (Činoherní studio)
Zdroj: Činoherní studio Ústí nad Labem/Martin Špelda

Německojazyčná představení doplňují Funny Games z ústeckého Činoherního studia. Od festivalu získalo letošní ocenění pro nejlepší tuzemské nastudování původně německy psaného textu. Drama je adaptací stejnojmenného filmu Michaela Hanekeho o rodině, kterou terorizují nezvaní hosté.

On-line má své výhody

Divadlo v on-line podobě má podle organizátorů i své výhody. „Nemuseli jsme brát ohledy na velikost jeviště, technickou náročnost, jestli bude v Praze vůbec na inscenaci čím svítit…,“ oceňuje Jitka Jílková.

Diváci zase můžou spatřovat výhodu v tom, že je možné inscenace sledovat odkudkoliv. Ke všem festivalovým představením jsou k dispozici české titulky a zhlédnout je lze po tři večery. „Hraje se“ pokaždé od osmi večer do půlnoci.