Galerie: Z výstavy Fešandy ze šuplíků. Sudek a sochy
Josef Sudek (1896 až 1976) zasvětil fotografování uměleckých děl – obrazů, soch, grafik, architektury, užitého umění, ale i výstav či ateliérů umělců –významnou část své profesionální kariéry. Výstava se zaměřuje na sochy, které patřily k Sudkovým oblíbeným fotografickým námětům, jimž se věnoval v průběhu celé své kariéry od 20. do 70. let 20. století.
Gotickým madonám a světicím s oblibou říkal fešandy a sochy obecně rád fotografoval nejen na zakázku, ale i pro sebe. Vedle ikonických fotografií z chrámu sv. Víta nebo ze Zahrádky paní sochařové, tedy sochařky Hany Wichterlové, výstava ukazuje snímky fotografované pro sochaře, umělecké spolky či nakladatele, a to nejen jako originální fotografie či negativy, ale i v podobě dobových reprodukcí v knihách a časopisech.
Napětí originálu a reprodukce
Vystavená díla podle autorů přehlídky zpřítomňují napětí mezi fotografií jako originálním artefaktem a jako reprodukcí, mezi potenciálem média přiblížit umění masám a fotografií jako autorským uměleckým dílem.
Jednou fotografií jsou ve výstavě zastoupeni také Sudkovi současníci fotografové, Drahomír J. Růžička, Jaromír Funke, Jan Štenc, František Illek a Alexandr Paul, Josef Ehm a Tibor Honty. Sudkovy snímky uměleckých děl doplňují současné práce umělců Alexandry Vajd, Jiřího Thýna a Hynka Alta, kteří se ve své tvorbě věnují mimo jiné také dokumentaci uměleckých děl a výstav.
