Divadlo v Celetné nastudovalo Protokol. Na zasedání ale nehraje podle pravidel

Divadlo v Celetné uvede v premiéře Protokol (zdroj: ČT24)

První premiéru po pandemické odmlce uvede v pondělí spolek Kašpar v Divadle v Celetné. Hru Protokol zinscenoval Filip Nuckolls. Zasedání městské rady slouží nejen jako komediální vhled do politického zákulisí malého města, ale věnuje se také tématu rozhodování ve jménu obecného blaha.

Protokol napsal americký dramatik Tracy Letts, držitel Pulitzerovy ceny za hru Srpen v zemi indiánů a autor Zabijáka Joea. Jeho hru má od letošního únoru na repertoáru také Národní divadlo v Brně. V Celetné se pokusili co nejvěrněji napodobit atmosféru městské rady, diváci tak herce obklopují, sedí v hledišti i na jevišti.

Jako spor o Koněva

Příběh z obyčejné schůze, která převrátí jistoty malého města, psal Letts v době minulých  amerických voleb a sklouznul k satiře současného vedení Spojených států. Kritizuje manipulaci s fakty. „Doufám, že představení v divácích vyvolává pocit, jak se k tomu staví oni. Jestli by byli ochotni pravdu opravdu odhalit,“ přeje si herec Matouš Ruml. 

Protokol nikomu nefandí. Spíše ukazuje, že co je dobré, nebo špatné, záleží na úhlu pohledu. V jisté pažravosti euroamerické civilizace vykořisťujeme jiné světadíly a civilizace, ale osobně nejsme schopní se toho vzdát,“ domnívá se Lukáš Jůza, představitel starosty. 

Rozhovor s Jakubem Špalkem a ukázka ze hry (zdroj: ČT24)

Příběh je sice zasazen do amerických reálií, jichž se drží i inscenace, odehrát by se ale podle tvůrců mohl kdekoli. „Něco podobného zažíváme teď v Praze. Že Koněv nebyl žádný nácek, ale naopak byl osvoboditel,“ vidí režisér Filip Nuckolls paralelu s vypjatou situací kolem odstanění sochy maršála Koněva. „Lidé se v tom musí začít znovu orientovat a nevědí, co si o tom myslí jejich soused,“ dodává.

Premiéra nepočká

Na zkoušení před premiérou měl soubor z Celetné týden. Herci přiznávají, že po dvou měsících v izolaci už vypadli z divadelního rytmu. „My asi potřebujeme, aby to, co se nám zdá pořád nereálné, bylo reálné. Aby se tu diváci nedusili v rouškách a abychom to odehráli,“ přeje si principál scény Jakub Špalek. 

Premiéru i nejbližší reprízy ale zatím musí zvládnout za požadovaných omezených podmínek, tedy před publikem rozsazeným v odstupech a se zakrytými dýchacími cestami. 

Podle Špalka bylo nicméně pro divadlo závislé na grantech znovuzahájení provozu nutné. Kdyby nezačali, v září by už prý neexistovali.