Recenze: Disturbed v záplavě světel nacvičovali pekelné tance. Byť v Satana nevěří

Do českého hlavního města zavítali v pondělí večer američtí Disturbed. Koncert se uskutečnil ve vyprodané Malé sportovní hale v pražských Holešovicích a fanoušci si na něj museli počkat dlouhých deset let. Jako předkapela se představili brněnští Denoi.

Vítejte v očistci! Jste připraveni?

Je tomu již dlouhých deset let, co se tahle čtveřice z Chicaga u nás zastavila naposledy, tehdy ještě v poněkud komornější atmosféře pražského klubu Roxy.  Od té doby uplynulo hodně vody a zástupy fanoušků značně narostly. Ohlášený koncert se tedy z původně avizované Lucerny přesunul do větších prostor holešovického Výstaviště.

Což o to. Větší prostory daly možnost i těm fanouškům, na které se zprvu nedostalo, a i tak byl koncert během pár dní vyprodán. Nicméně zrovna holešovická hala je známá tím, že při větším množství lidí dochází prakticky k úplné absenci vzduchu. Navíc s přihlédnutím k tropickým teplotám posledních dní se tato kombinace jevila již po pěti minutách ve zdejších prostorách jako téměř vražedná.

Byť byl pořadatel v tomto ohledu velmi obezřetný a kromě hlavního vchodu umožnil vstup i zadním vchodem, což vedlo k plynulému odbavení bez zbytečných front, většina fanoušků se doslova napěchovala do hlavního vstupu, čímž vytvořila tropické podmínky všem přítomným. Po minutě jste měli pocit, že jste v sauně, a potily se i podlahy – a to doslova.

Taneční metal? Proč ne!

Denoi je kapela z Brna hrající směs metalu a dance music a jako své předskokany si je vybrali samotní Disturbed. A jistě věděli proč. Energická sympatická čtveřice se toho nezalekla a do fanoušků to pumpovala, co to šlo. Ti jí to pro změnu opláceli pozitivním ohlasem. I když pravda: Ono rozehřátí, což je hlavním úkolem každé předkapely, měli v tomto případě již vzhledem k výše zmíněnému prakticky zadarmo.

Ale jak říkají sami hudebníci, mají rádi, když se lidé při jejich vystoupeních baví, a v tomto ohledu jistě splnili svůj úkol na jedničku. Pokud tedy i vy patříte k těm, co si na koncertě rádi zablbnou, určitě si na tyhle kluky někdy zajděte. Už jen proto, že metalovou diskotéku v našich krajinách jen tak nezažijete.

Can you feel that? Oh-wah-ah-ah-ah!

Hlavní hvězda večera nastoupila na scénu úderem ohlášené deváté hodiny úvodní skladbou svého posledního alba Evolution. A vzhledem k tomu, že si kapela dala opravdu na čas, než k nám znovu zavítala, nemohlo být ani pochyb o tom, že jsou všichni sakra připraveni!

Uvítání v napěchované hale bylo vskutku ohlušující, což ještě umocnil výběr následujících skladeb v podobě notoricky známých The Vengeful One, The Animal či Stupify ze starší tvorby, po které následovalo první sólo večera kytaristy Dana Donegana, nebo coveru od Genesis Land of Confusion, při kterém jste si mohli pěkně od plic zapět, že „tohle je svět, ve kterém žijeme“. Následovalo pro změnu sólo baskytaristy Johna Moyera a bubeníka Mikea Wengrena.

Pódium se obešlo bez nějakých zbytečných atrakcí, úplně si vystačilo s minimálním doplňkem v podobě obří obrazovky, v jejímž středu byl vždy záběr na jednoho z hudebníků, kterého pak zbytek kapely doplňoval v miniaturní formě stínových hráčů. Jednoduché, efektní a velmi vkusné.

Mezi stovkami světel můžeš najít to, jež tě vyvede z temnoty

První pomyslný vrchol večera nastal ve chvíli, kdy se na obrazovce začala objevovat první slova vzkazu pro lidi trpící depresemi – a to komplet v českém jazyce – jež doprovázela napůl akustická skladba A Reason to Fight. Tu totiž Distrubed nahráli a věnovali právě těm, kteří s touto zákeřnou nemocí bojují. Na konci vzkazu pak byla zveřejněna národní čísla pomoci, na která se mohou lidé obrátit, mimo jiné i Linka bezpečí či Drop In.

Volně na ni navázala Hold On to Memories, věnovaná těm, kteří svůj boj již bohužel vzdali a na jejichž památku a na památku všech blízkých, o které jsme přišli, zaplavily holešovickou halu stovky světel. Jedinečnou a dojemnou atmosféru dokreslovala i projekce na obrazovce, na níž byly promítány fotky kapely s fanoušky, rodinou a přáteli, včetně těch, kteří již mezi námi nejsou, například Chestera Benningtona z Linkin Park, Chrise Cornella ze Soundgarden nebo Vinnieho Paula a Dimebega Darella z Pantery.

Disturbed jsou svou pomocí právě těmto lidem známí. Po smrti mnoha svých přátel se rozhodli, že již nebudou jen sedět a nečinně přihlížet, a vyrazili do boje, snažíce se šířit osvětu a především předat lidem důležitý vzkaz: Nejste v tom sami! Frontman David Draiman nahrál několik videí vyzývajících lidi k tomu, aby se nebáli říct si o pomoc, ať už jde o ně samotné, nebo o někoho z jejich blízkých. Celý tento koncept pak zapracovali i do svých živých vystoupení.

WE ARE… DISTURBED!

Po umně poskládaném setlistu, jejž kromě tří novinek z posledního alba vyplňovaly především známé a svižné skladby, které frontman Draiman sem tam doplnil příhodnými proslovy či pochválil krásu a architekturu naší matičky stověžaté, se povedený večer pomalu ale jistě blížil do finále. Když na jeho samém závěru zazněly Indestructible Inside the Fire, pódium na nějakou dobu potemnělo.

Po znovurozsvícení světel se na jeho pravé straně rozprostíralo křídlo, za které usedl kytarista Donegan a spustil první tóny notoricky známé The Sound of Silence od Simona & Garfunkela. Avšak kromě doprovodného kytaristy, který vypomohl již při předchozích akustických skladbách, si kapela na pódium tentokrát přizvala i houslistky. Skladba, jíž se v předělávce od Disturbed dostalo výrazně pomalejšího aranžmá, získala určitě největší ohlas celého večera.

Jelikož to však fanouškům stále nestačilo, dočkali se ještě dalšího přídavku v podobě dvojice skladeb The Light a Down With the Sickness. A aby toho nebylo málo, před prvně zmiňovanou skladbou si zpěvák David Draiman nechal vytáhnout z publika dva fanoušky, jimž pak podepsal nakreslený portét, který během koncertu drželi nad hlavami, a jako bonus mohli strávit celou skladbu s nimi na pódiu. Pro oba šťastlivce to bude jistě nezapomenutelný zážitek.

A nejen pro ně. Výborný koncert už jen podtrhlo velmi dobré nazvučení, vynikající Draimanův vokál i výkon kapely samotné, jež naživo zní naprosto bezchybně.  Skvělou atmosféru fanouškům nezkazil ani nácvik na pekelná muka, byť – jak neopomenul vtipně poznamenat zpěvák sám –, my metalisté na Satana přece nevěříme, že?

Nezbývá než doufat, že se dočkáme dřív než za dalších deset let. A kdyby to bylo příště někde venku, určitě bychom se nezlobili. Disturbed na to rozhodně mají!

Disturbed, 24. 6. 2019, Malá sportovní hala, Praha
Setlist: Are You Ready, Prayer, Liberate, The Vengeful One, The Animal, Stupify, Voices, Land of Confusion, Ten Thousand Fists, The Game, No More, A Reason to Fight, Hold On to Memories, Indestructible, Inside the Fire
Encore: The Sound of Silence
Encore II: The Light, Down With the Sickness

Disturbed je metalová hudební skupina původem z Chicaga. Kapela měla dříve jiného zpěváka, a dokonce i jiné jméno, ale po připojení Davida Draimana (1996) se přejmenovala na Disturbed. Vydali již sedm studiových alb (The Sickness, Believe, Ten Thousand Fists, Indestructible, Asylum, Immortalized a Evolution), přičemž kromě debutového CD se všechna ostatní dostala na vrchol americké hitparády Billboard 200. V současnosti se jedná o jednu z nejúspěšnějších metalových skupin, která prodala více než 10 milionů desek po celém světě.

Členové:
David Draiman – Zpěv, vokály v pozadí (1996–současnost)
Dan Donegan – Elektrická kytara, electronica (1996–současnost)