Ji.hlava má na víc. Třeba sledovat papeže Františka nebo nadchnout Japonce pro Sokol

Marek Hovorka zve na festival dokumentů Ji.hlava (zdroj: ČT24)

Se znělkou od persony francouzského filmu Jeana-Luca Godarda zahajuje festival Ji.hlava dvaadvacátý ročník přehlídky dokumentů. Od 25. do 30. října promítne přes 320 zahraničních i tuzemských snímků, zhruba sto z nich v premiéře. Na některé z nich upozornil ředitel festivalu Marek Hovorka v rozhovoru pro ČT24.

Letošní ročník slavnostně zahájí snímek Máme na víc režisérů Robina Kvapila a Radima Procházky. Marek Hovorka o něm říká: „Ukazuje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Diváci vědí, že ta kampaň nedopadla dobře, věděli to i tvůrci, a v průběhu filmu se zaměřovali na to, proč se tak stalo. Snímek je zajímavou zprávou o tom, jak se vytváří veřejné mínění a jak na to politici, média i běžní občané reagují.“

Jednou z osmi soutěžních sekcí je tradičně Česká radost, která se zaměřuje na tuzemskou produkci. Letos uvádí třináct snímků, dvanáct z nich ve světové premiéře a jeden v tzv. východoevropské. „To je snímek Central Bus Station, který natočil Tomáš Elšík na autobusovém nádraží v Tel Avivu a je zajímavým pokusem o portrét nikoliv člověka, ale místa,“ doplnil Hovorka.

Za pozornost podle něho stojí i Dobrý život sokola Bendy „Přibližuje ideu sokolství nastupující generaci, a dělá to velice chytrým způsobem, protože sokol Benda má přítele v Tokiu a jeho dvě studentky se zajímají o sokolství v Česku, takže film je vlastně takovým pokusem přeložit sokolskou tradici Japoncům. Je to trochu surreální, ale zároveň velmi vtipné. Projekce v pátek odpoledne bude provázena sokolskou kapelou,“ zve Hovorka.

Surrealistu Vratislava Effenbergera představí v dokumentu s dovětkem „aneb Lov na černého žraloka“ David Jařab. „Poukazuje na tendence v českém dokumentu, kdy vymezení, jak byl dokument dříve vnímán, už nestačí. Film vychází ze scénářů, které si Vratislav Effenberger psal, a nikdy je nerealizoval, takže dominantní součástí filmu jsou rekonstrukce těchto scénářů,“ prozradil Hovorka.

Podle něho snímek dokládá, že je běžné používat v dokumentárních filmech metody hraného filmu. „Ilustrovali jsme to také tím, že jsme do soutěže zařadili snímek Hovory s TGM, který je vlastně dokumentární rekonstrukcí jednoho setkání Tomáše Garrigua Masaryka a Karla Čapka,“ upozornil Hovorka. Hovory s TGM uvádí od tohoto týdne také česká kina.

Do České radosti byl vybrán i Uzamčený svět, původně dokumentární seriál České televize, který natáčel Karel Žalud ve vazební věznici v Teplicích. „V tomto prostředí strávil, samozřejmě jako režisér, dva roky, a zaměřil se jak na prvovězně, tak na zaměstnance. K oběma těmto skupinám se dostal tak blízko, že podává velmi sugestivní zprávu o tom, jak věznice v jednom malém českém městě funguje.  Ale ten film klade i hlubší otázku, jestli současný vězeňský systém je nastavený tak, aby mohl někoho napravit,“ doplnil ke snímku Hovorka.

Upozorňuje, že velkou část programu tvoří tituly zahraniční produkce. „Posláním festivalu je, že staví nejnovější českou dokumentární tvorbu vedle tvorby ve světě,“ podotýká s tím, že diváci mezi tvůrci najdou řadu věhlasných režisérských jmen, a doplňuje: „V Ji.hlavě diváci uvidí například českou premiéru snímku Wima Wenderse Papež František nebo výjimečný film Kniha obrazů, za nějž Jean-Luc Godard dostal v Cannes zvláštní Zlatou palmu. Další z filmů od význačných tvůrců je třeba snímek Wernera Herzoga Setkání s Gorbačovem nebo snímek ruského režiséra Viktora Kossakovského Aquarela. Vedle toho jsou počiny debutantů. Letos nás velmi překvapila například tvorba zemí Jižní Ameriky.“

Pro fajnšmekry, kteří se nechtějí držet jen osvědčených formátů a metod, je určena sekce Fascinace. „Věnuje se experimentálnímu filmu, jehož tvůrci se snaží objevit nové formy vyjádření v kinematografii. A je zajímavé, že mnoho nápadů, které se objeví takto na okraji, je znovu použito v reklamách nebo velkých seriálech,“ upozorňuje Hovorka.

Speciální program je letos věnován virtuální realitě. „Návštěvníci se mohou těšit buďto přímo na virtuální kino, kde lze vnímat realitu jiným způsobem, než jak umožňuje filmové plátno, nebo dokonce budou moci prostřednictvím tzv. We Are instalací do těch expozic interaktivně zasahovat,“ vysvětlil Hovorka.

Nabídka letošního ročníku zahrnuje také prostor pro diskuse v podobě Inspiračního fóra nebo speciální program Ji.hlava dětem.