Recenze: Magor a jeho doba nejsou bez chyb

Ivan Martin Jirous – básník, kunsthistorik, politický vězeň, hlavně ale přesvědčený bojovník s bolševickým režimem a otec našeho undergroundu – se díky Marku Švehlovi dočkal obsáhlé biografie Magor a jeho doba.

A je tomu jenom dobře, Jirous totiž svým životem a vším, co vykonal, vyryl – a toto sloveso volím záměrně – rýhu daleko hlubší, než by se na první pohled zdálo. A není to pouze tím, že, jak sám s oblibou říkal, komunistům zkazil dvě generace mladých lidí… Ivan Martin Jirous byl totiž skutečnou osobností, která se projevovala v oblasti nezávislé kultury (a to nejen v rocku, ale i literatuře a výtvarném umění), zároveň byl i výrazným a nezdolatelným bojovníkem s režimem – i když, jak mi jednou řekl, bojoval především za sebe, za svou svobodu.

V souvislostech

Je tedy jasné, že Jirousův život musel být bohatý na dramatické události, který Švehla dostatečně přibližuje. Píše o Jirousových přátelích, o jeho vztazích, manželstvích, dětech, nevyhýbá se i temnějším stránkám Jirousova curricula, vše ovšem velice vkusně a s citem.

Magor a jeho doba
Zdroj: Torst

Pochvalu si zaslouží i různé odbočky, nutné k pochopení dobových souvislostí. Přibližují i další osobnosti, které se kolem Jirouse pohybovaly a které jej leckdy – jako třeba jeho strýc Jiří Padrta – v jeho zrání výrazně ovlivnily. A pokud Švehla vysvětluje různé dobové reálie, je to také důležité zvláště pro mladší čtenáře, nepamětníky. Autorovi se tak podařilo vykreslit plastický obraz nejen Jirousova života, ale i jeho doby.

Do tohoto obrazu patří jak příběh skupiny Plastic People of the Universe, tak dalších undergroundových kapel, kterým Jirous poskytl svou Zprávou o třetím hudebním obrození (1975), důležitý dokument, manuál svobodné tvorby v nesvobodných poměrech, a je tedy jen dobře, že mu Švehla věnoval celých šest stran textu.

Příběh nestačí

Švehla je zkušeným publicistou, jeho kniha se tedy velice dobře čte, zároveň, jak již bylo naznačeno, snesl v ní skutečně mnoho fakt a svědectví. V tom ovšem tkví také jistý zádrhel: správně píše v úvodu, že chtěl napsat příběh. Tak se také stalo, ovšem kniha se tím blíží spíše článku, byť dlouhému téměř šest set stran, například ze Švehlova domovského Respektu. Kladem podobnosti s časopiseckým textem je již zmíněná čtivost, relativní přehlednost, čtenářský pocit úplnosti, nasycenosti.

Záporem pak absence hlubšího ponoru, analýz a s tím se pojící nutné zjednodušování. Čtenář by si ovšem možná stejně tak rád přečetl i něco víc než pouhý příběh, třeba jeho interpretaci. Chybí například reflexe Jirousovy básnické tvorby. O jeho nejlepší sbírce Magorovy labutí písně se sice dozvíme, že „znalcům bylo jasné, že jde o mimořádnou poezii“, pak už se ale jen píše o okolnostech jejího vzniku a propašování z kriminálu. Fajn, ale co dál? Pokud si na poezii Švehla netroufal, klidně mohl citovat horem dolem, psalo se o ní dost a do hloubky. Neobstojí přitom argument, že tohle si náročnější čtenář může najít jinde. Protože pak by se z knihy stal pouhý neinterpretovaný dějepis.

27 minut
13. komnata Ivana Martina Jirouse (průvodcem pořadu je Josef Rauvolf)
Zdroj: ČT24

Stejně tak je ošizená Křižovnická škola, jejímž členem byl i pozdější saxofonista Plastiků Vratislav Brabenec, a polistopadový Jirous je popsán na necelých padesáti stranách, skutečně pouze popsán, takže tato část působí trochu jako odvar. Nebyla snad tato doba tak „atraktivní“? I s tím by si ale měla historizující publikace poradit. Nedozvíme se tak, jak Jirous skutečně – bez ohledu na několik uvedených příkladů spíše ujetých protestů a všudypřítomného alkoholu – vnímal polistopadovou dobu. Jak si v ní připadal. Inu, jako poražený…

Děkujeme, ale…

Vadí i řada nepřesností v ověřitelných reáliích, třeba tvrzení, že do roku 1968 u nás nevycházely desky rockových kapel. Tak například Olympic do onoho roku vydal téměř dvacet singlů, singly měli i třeba bratislavští The Beatmen (nedávno vyšla nahrávka jejich vystoupení poloviny 60. let) či The Matadors. Za příživnictví byly tresty delší než „i na šest měsíců“, však také později Švehla správně uvádí, že za něj byly až dva roky. Okál rozhodně nebyl chalupou, a pokud byl plat Paula Wilsona v roce 1968 dva tisíce, byl hodně, hodně pěkný, takže rozhodně nemohl mít „málo peněz“.

Škoda, protože tyto namátkou uvedené lapsy by neměl být problém editorsky vychytat. Abychom ale nekončili negativně, Magor a jeho doba je knihou, jež si zaslouží číst a autorovi za ni lze – i s vědomím spousty práce, které musela dát – především poděkovat. A stejný dík patří nakladateli za obstarání mnoha dosud neviděných a cenných fotografií.

Marek Švehla: Magor a jeho doba, vydal Torst, 2017.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 11 mminutami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 7 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025
Načítání...