Křivoklát zčernal. Koná se zde temný Noir Film Festival

Křivoklát zčernal. Koná se zde Noir Film Festival (zdroj: ČT24)

Temné příběhy z Mexika, napínavé jízdy nočními vlaky nebo černá klasika z československé školy, to vše nabízí tradiční Noir Film Festival, který ve čtvrtek začal na hradě Křivoklát. Akce trvá čtyři dny, během nichž se v hradních sálech a na nádvoří promítnou čtyři desítky snímků.

Dramaturgie se neomezuje pouze na jádro filmu noir, tedy klasickou etapu v americké kinematografii čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Jedním z témat letošního pátého ročníku je Mexiko. 

„Máme tři filmy ze zlatého období klasické mexické kinematografie, tam bych vypíchl film Ta druhá, což je film s motivem dvojčat, ve kterém hlavní roli ztvárnila Dolores Del Rio. Ten považuji za vrchol. Potom z druhé, paralelní sekce, kterou jsme nazvali Noir na jih od El Pasa, bych vypíchl třeba Osedlej růžového koně, což je vypravěčsky bizarní film, který režíroval Robert Montgomery,“ doporučuje dramaturg Milan Hain.

Dalším motivem letošního ročníku jsou vlaky. Zpestřením bude páteční večerní projekce filmu Dáma ve vlaku ve stylové nádražní restauraci Zastávka, kterou v Nižboru nedaleko Křivoklátu vede herec Tomáš Hanák, jenž festival opakovaně navštěvuje.

Na festivalu mají místo také české noirové snímky. Téma viny a morálky zkoumá Svědomí od Jiřího Krejčíka. Naděje autorské dvojice Karel Kachyňa a Jan Procházka zase představuje archetypální noirové outsidery, prostitutku a alkoholika, ztvárněné Hanou Hegerovou a Rudolfem Hrušínským, jenž je hvězdou i dalšího uváděného československo-britského dramatu Třicet jedna ve stínu od Jiřího Weisse.

Program, který na Křivoklátu trvá od čtvrtka do neděle, čítá na čtyři desítky projekcí v několika hradních sálech a na nádvoří.