Glosa: Tohle je náš (festivalový) svět…

Nebo spíš tohle je náš úžasný filmový alternativní svět, kde se může stát cokoli, kde můžeme být kýmkoli, kde je vše možné a vše je dovoleno a milovat, umírat, něco ztrácet a cosi nalézat je tak snadné, jako schroupat lázeňskou oplatku. A my milujeme tenhle svět karlovarského filmového festivalu, naplněný romantickými i hustými příběhy, které bychom rádi prožili, byť nevíme, zda a jak bychom je ustáli, neboť jsou mezi nimi i takové, které je nejlepší sledovat z bezpečí pohodlného křesla Velkého sálu hotelu Thermal, s úlevným pocitem, že nás nepotkaly, protože víme, že bychom je nedali.

Tohle je náš svět je ale rovněž název mírně bizarního, lehce extravagantního, ale v každém případě půvabného, originálního, laskavého a po duši (a přilehlých citlivých oblastech) hladícího autorského opusu herce Matta Rosse, kterému se spontánně a právem tleskalo již v Sundance, Cannes a před pár okamžiky i v Karlových Varech.

Úředním výnosem by se mělo Rossovi přikázat, aby v této kreativní činnosti neustával, neboť na to, že tohle je jeho první scénář k druhé celovečerní režii, odvedl skvělou práci, když poslal Vigga Mortensena a jeho šest namakaných dětí do hlubokých severozápadních lesů, kde je táta Ben učí nejen to, jak porozumět filozofům, kvantové fyzice nebo Listině práv, ale také jak zabít kudlou jelena a přežít v divočině. Když jim nečekaně zemře matka, vydávají se na její pohřeb, což bude pro mnohé z nich první konfrontace s civilizací za hranicí lesní samoty a také netriviální test, jak na ni jsou ve skutečnosti (ne)připraveni.

Tahle road movie je smutná i úsměvná, zábavná i hluboká a otázky vzbuzující, a kdo je cíťa, bude si na ní lebedit. A také dokládá, že Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech sice neodvratně končí, ale jeho doteky budeme moci zažívat dál, skrze řadu premiér zajímavých filmových titulů, které na něm zazářily a naši filmoví distributoři je nakoupili, aby nám i sobě udělali radost.

Z Varů do kina

Na některé z nich, jako třeba na tuto, je možné zajít hned v dalším týdnu po skončení festivalu (recenze bude následovat), jiné šly do premiéry již přímo ve festivalových dnech, jako byla nonstop mejdanová jízda Belgica, kterou její režisér Felix van Groeningen jel celou s cihlou na plynovém penálu. Jako odvázanou jízdu si ji užije ten, kdo má rád svobodnou, extatickou a nekašírovanou pařbu v nočním klubu (recenzi si budete muset, až se z toho proberete, spíchnout sami).

No a na některá karlovarská distribuční ohlédnutí si budeme muset pár měsíců počkat, což se týká třeba nenápadné, melancholické a líně se odvíjející „jarmuschovky“ Paterson. Dostala mě do stavu blízkém divácké blaženosti tím, jak poutavé, milé, oslovující a atmosférické může být téměř dvouhodinové vyprávění o ničem v jednoduchém životě autobusáka a básníka Adama Drivera z Patersonu ve státě New Jersey. Tenhle chlapík miluje potměšilého buldoka Marvina, svou krásnou ženu, která koloruje jeho život černobílými dekory, a poezii místního rodáka Williama Carlose Williamse, jenž těm, „co měli duše jako věčně zastlané postele“, kdysi vzkázal: „Něco nového najdete pouze v básních a těmi pohrdáte.“

Paterson (2016, režie: Jim Jarmusch)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

A Jim Jarmusch jako by tenhle jeho vzkaz natočil a evokoval ve mně živou vzpomínku na dávný karlovarský festival, kde jsem ho skrze povídkový klenot Noc na Zemi s úžasem objevil. Tehdy pro své minipříběhy potřeboval L. A., New York, Paříž, Řím a Helsinki, teď mu stačí oprýskaná předměstská kulisa Patersonu, ozvláštněná kouzlem „slov psaných na vodě“ a japonským básníkem, který miluje slovo „aha“. Na nové zkouknutí a recenzi se fakt moc těším.

Pro vás, kteří jste to do Varů (nebo ve Varech) nestihli, tak v dohledné době několika týdnů směřují do kin žánrově rozmanité vzorky festivalového programu, jako je další Almodóvarova studie zraňujících a zraňovaných žen Julieta, absolutní bizar s absolutně vymazleným vizuálem Líná zátoka francouzského provokatéra Bruno Dumonta (který možná sám neví, co chce vlastně říci), živočišná pohlednice z divokého testosteronového světa brazilského rodea Neonový býk, Hřebejkova dobou poznamenaná Učitelka (recenze je už k přečtení) či dobová a rafinovaná jihokorejská Komorná, ve které opulentní vizuál Park Chan-Wooka nerámuje protentokrát scény násilí, ale lesbického sexu.

Julieta (2016, režie: Pedro Almodóvar)
Zdroj: Festival de Cannes/Manolo Pavón© El Deseo

Tohle je několik ostrovů uprostřed proudu, které nám tu festivalová kometa zanechala jako připomenutí a také proto, abychom se na ni už začali těšit, až se za rok počátkem července zase zastaví nad Karlovými Vary, aby svátečně ozářila naše všední životy a (možná?) nás učinila lepšími. Řekl bych, že jsou to ostrovy, na kterých stojí za to se zastavit, protože tohle je náš svět nebo alespoň něco, co je jeho nedílnou součástí.

Tak (až nadejde ta správná distribuční chvíle) nezapomeňte zajít do svého kina alespoň na něco z toho, na co bylo ve festivalových kinech beznadějně vyprodáno nebo kvůli čemu jste museli nocovat na dece před pokladnami.

Festivalové dění můžete na webu ČT24 sledovat v našem speciálu a také v on-line reportáži.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...