Slunce, seno a Kundera. Český smysl pro humor visí na provázku

Reinhard Heydrich označil Čechy za smějící se bestie. A jsou jimi? Slova zastupujícího říšského protektora na adresu Čechů dala název inscenační přehlídce brněnské Husy na provázku v pražském Divadle Archa. Zkoumá český smysl pro humor.

Smích jako zbraň je základní tezí projektu Smějící se bestie. Zabývá se fenomény, které úzce souvisí s poetikou divadla na Provázku: groteskou a humorem.

Zajímavé je to, co uměl Hašek, co uměl Kundera. V hrozné úzkosti toho, že někde selháváme, se sami sobě smát. A pak najednou je člověk král, může odejít středem.
Vladimír Morávek

Projekt zahrnuje pět inscenací, o něž se podělili tři režiséři: Vladimír Morávek, umělecký ředitel Husy na provázku, Anna Petrželková a Jan Antonín Pitínský. Zahájí ho v pátek 14. dubna „národní karaoke“ Fidlowačka aneb Kde domov můj?, následuje „operetta o dvou zběsilých bestiích“ Mein Švejk a adaptace románu Ladislava Fuchse Myši Natálie Mooshabrové

Čtvrtou inscenací bude Směšná interpretace čili „žert v sedmi částech“ a závěr patří představení Dvojí proměna aneb Kuřátko a obilí. „Jde o poklonění směrem k Francii a Milanu Kunderovi,“ říká o čtvrtém díle projektu Morávek.

„Pátý díl je kompilací textů Huberta Krejčího, takového groteskního českého dramatika, který trochu nevěří ve smysl divadla, ale o to krásnější píše směšné básně o naší existenci. A do toho jsme se rozhodli zaobírat Zdeňkem Troškou a jeho zaručenou schopností rozesmát všechny Čechy. Člověk si říká, zdali je to možné takovými pitomostmi,“ upřesnil.

Rozhovor s Vladimírem Morávkem a Janem Zadražilem (zdroj: ČT24)

Všechny části Smějící se bestie mohou diváci v pražské Arše potkat postupně do 18. dubna. Součástí přehlídky budou také takzvané kabinety, které se zabývají specifiky tuzemského humoru při rozboru České sody, Járy Cimrmana, Semaforu nebo umělecké skupiny Ztohoven.