Komu naslouchá divadelní kritika? Nejhlasitější je Eichmann

Slyšení nacisty Eichmanna před ostravskými Židy má tři, tedy z inscenací nejvíce nominací na Ceny divadelní kritiky. Hra Tomáše Vůjtka v ostravské Aréně už zvítězila v anketě Divadelních novin. V nominacích kritiky za rok 2015 ale jinak převládají pražské scény. Kritika nakonec může vyslyšet například debutujícího režiséra Ivana Trojana nebo královnu Ivu Janžurovou.

Divadlem roku se stane jedna ze scén, které jsou nominovány i na nejlepší inscenaci. Vytvořit ji mohl Dušan D. Pařízek svým přístupem k osudům dobrého vojáka. V autorské úpravě většinou humoristicky vnímaného Haškova románu se snažil docenit rozsah násilí a anarchie. Kauze Schwejk, probírané v pražském Studiu Hrdinů, konkuruje Lidská tragikomedie. Groteskního filozofického dramatu básníka, spisovatele a filozofa Ladislava Klímy se nezalekla režisérka Hana Burešová v pražském Divadle v Dlouhé.

V ostravské Komorní scéně Aréna si předvolali nacistického zločince Adolfa Eichmana. Ve hře Tomáše Vůjtka a v režii Ivana Krejčího je při Slyšení konfrontován s Židy z ostravského transportu. Za Slyšení je Vůjtek nominován i v kategorii „nejlepší poprvé uvedená česká hra roku“. Jeho scénář v soutěži dramatických textů ocenily už v roce 2012 Ceny Alfreda Radoka, které také vycházely z ankety časopisu Svět a divadlo. Před dvěma lety se ale nadační fond cen a časopis rozešly a SaD pokračuje udělováním Cen divadelní kritiky.

Zásek (Dejvické divadlo)
Zdroj: Dejvické divadlo/Hynek Glos

Vůjtek je zkušeným dramatikem, na rozdíl od ostatních dvou nominovaných. Martina Kinská napsala pro „dámskou šatnu“ pražského Švandova divadla, kde působí jako dramaturgyně, fiktivní příběh Pankrác '45, v němž se na jedné cele potkají herečky Adina Mandlová a Lída Baarová. Inscenace byla zároveň jejím režijním debutem.  V Dejvickém divadle debutoval další nominovaný ve stejné kategorii – David Doubt. Pod tímto mystifikačním jménem se skrývá týmová práce herců a tvůrců na hře Zásek o jednom zaseklém výtahu. Představení bylo první příležitostí pro herce Ivana Trojana ukázat se jako režisér.

A Slyšení do třetice – zastoupeno tentokrát Markem Cisovským, který si ztvárněním nacisty Eichmanna vysloužil nominaci na cenu za nejlepší mužský herecký výkon. Uspět ale může také Juraj Kukura coby Karamazov v Dostojevského Bratrech Karamazových, které nastudoval Činoherní klub Praha, nebo Jan Meduna v Divadle v Dlouhé, kde si zahrál devítiletého, ale předčasně zmoudřelého Viktora. Za tuto roli ve hře Dítka u moci je nominován i na Cenu Thálie.

Audience u královny, Národní divadlo, Režie: Alice Nellis
Zdroj: Národní divadlo/Martin Špelda

Z hereček si Ceny kritiky vyžádaly Audienci u královny, tedy u Ivy Janžurové v pražském Národním. Šanci má i Marie Štípková za Brémskou svobodu, jedovatou historku ze společnosti hraje Městské divadlo Kladno. Trojici doplňuje Jana Plodková, která v inscenaci Hamleti pražského Divadla Na zábradlí hraje Hamleta.

Ceny divadelní kritiky jsou udělovány také za nejlepší scénografii a hudbu, vyhlášen bude i talent roku. Vítěze zná už neoceňovaná kategorie „největší zážitek ze zahraničního divadla“, ten hlasujícím poskytl Ibsenův Nepřítel lidu německé Schaubühne, jež hostovalo na Mezinárodním festivalu Divadlo.

V prvním ročníku Cen divadelní kritiky všechny kategorie zcela ovládla Divadlo Na zábradlí, především inscenace Velvet Havel. Ocenění za rok 2015 budou předány 20. března v pražském Divadle Minor. Thálie o šest dní později a v přímém přenosu České televize.