Recenze: Tanečník Jiří Bubeníček skončil (v) nejlepším

„Člověk bohužel nemůže tuto profesi dělat donekonečna. Tanec na profesionální úrovni je velmi náročný, a to hlavně fyzicky,“ prohlásil vloni jeden z našich nejúspěšnějších tanečníků Jiří Bubeníček. Tehdy se rozhodl v nejlepším přestat a napřesrok svou kariéru ukončit. Den D nadešel ve středu 11. listopadu. První sólista drážďanské Semperoper se loučil před beznadějně vyprodanou domovskou scénou v roli rytíře Des Grieux v baletu Manon.

Autorem výpravného představení je jeden z nejznámějších choreografů 20. století Kenneth MacMillan, který patřil mezi vůdčí umělecké osobnosti své generace. Vytvořil mnoho celovečerních dějových baletů, z nichž Manon je bezpochyby jedním z nejproslulejších.

Děj MacMillanovy inscenace vychází z populární literární předlohy francouzského spisovatele Abbé Prévosta, románu, který je zasazen do období 18. století. Manon je půvabná, ale těžko předvídatelná mladá dívka, která svými půvaby okouzlí chudého rytíře Des Grieux. Jeho lásku je však schopna opakovaně vyměnit za peníze a život v blahobytu.

Po celá tři dějství s nestálou hlavní hrdinkou manipulují muži. Těch zásadních postav je několik - ať už je to její často opilý bratr, důstojník Lescaut, zámožný pan G.M., vidinou jehož bohatství se Manon nechá svést, nebo samotný mladý, pohledný, ale nepříliš zkušený Des Grieux, který se ve jménu lásky dopouští i těch největších zločinů. Právě v jeho náruči po mnoha složitých peripetiích Manon i umírá.

Od premiéry MacMillanova díla v roce 1974 uběhlo už víc než čtyřicet let, u baletního publika se ale těší stálé oblibě. Není divu, srozumitelně vyprávěný příběh je plný emocí, iniciátorem děje je vášeň a láska, city, které neomrzí. Dramaticky nosné obrazy jsou vystavěné geniálním způsobem, důmyslná choreografie jen násobí jejich účinek.

Taneční virtuozita

Jiří Bubeníček se ve svém rozlučkovém večeru ukázal v nejlepším. Vyzrálý tanečník je právem pánskou hvězdou souboru i mnoha světových jevišť. Vedle neoddiskutovatelných technických kvalit - suverénních piruet, bravurních revoltád a sebejistých tours en l'air - měl ve velkém dějovém baletu dostatek prostoru předvést i své herecké umění.

Manon
Zdroj: Semperoper/Ian Whalen

Roli rytíře Des Grieux prožíval naplno, skvělým způsobem psychologicky vykresloval i ty nejniternější pocity postavy. Spojení bezchybné techniky a autentického výrazu je v tak náročném a dlouhém partu skutečně virtuózním uměleckým mistrovstvím.

Dokonalý pár

Výjimečnost drážďanského uvedení inscenace potvrdilo i další špičkové obsazení. Jako Manon se představila hostující primabalerína Královského baletu v Londýně Melissa Hamiltonová.

Předvedla vytříbenou techniku, měkké pohyby, nádherné arabesky a balanc a bez zaváhání zvládla i ta nejobávanější místa baletu. Role Manon jako by byla drobné porcelánové blondýnce šitá na míru. Na jevišti rozehrála svůj svět, do něhož zapojila neopakovatelný šarm, živelnost a celou škálu ženských zbraní. S Bubeníčkem tvořili dokonalý pár, na výbornou obstáli i v obtížné „partneřině“ rozsáhlých pas de deux.

Jiří Bubeníček a Melissa Hamiltonová
Zdroj: Semperoper/Ian Whalen

Nový titul prověřil nejen kvality sólistů, ale i celého baletního ansámblu, který v této těžké zkoušce uspěl. Balet Semperoper, v jehož angažmá jsou tanečníci z celého světa, je plný talentů. 

Bubeníček ještě neřekl poslední „tanec“

Celé publikum tleskalo vestoje, vzduchem létaly zlaté konfety, pochvalné výkřiky a „klaněčky“ nebraly konce. „Teď je čas pro vás mladší, pro nastupující generaci, která přebere mou štafetu a poběží dál,“ prohlásil Jiří Bubeníček dojatě směrem k souboru, když se asi po dvaceti minutách opona drážďanské Semperoper zavřela naposledy.

Manon (Semperoper)
Zdroj: Semperoper/Ian Whalen

Pro něj samotného ten konec každopádně znamená nový začátek. My o něm ještě hodně uslyšíme, i když už ne coby o tanečníkovi, ale choreografovi. Už teď má totiž svůj pracovní diář plný až do roku 2017.