Belliniho vášnivá Norma otvírá sezonu Státní opery

Galská kněžka musí rozhodnout o válce proti Římanům, jednoho ale miluje a tajně s ním má dvě děti. Norma Vincenza Belliniho se stala první premiérou sezony Státní opery Národního divadla. Inscenace spojila mezinárodní inscenační tým s předními českými sólisty.

První premiéra se odehrála v pátek 2. října, druhá se uskuteční v neděli 4. října. Titulní roli hraje Marie Fajtová, v roli Polliona se představil Aleš Briscein, Adalgisou je Jana Horáková Levicová. Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Enrico Dovico, pro nějž je Norma oslavou dvaceti let spolupráce s pražským operním domem.

Režisérem je Tomo Sugao z Japonska, scénografem slovenský výtvarník Boris Kudlička, světelný design připravil Němec Wolfgang Göbbel.

Není možné zůstat klidný

Tomo Sugao již připravil například Ravelovu operu Dítě a kouzla v Kolíně nad Rýnem či Robina Hooda německého skladatele Franka Schwemmera v Curychu. O opeře Norma mluví jako o velikém dramatu, při kterém se posluchačům potí ruce.

Státní opera uvedla premiéru Belliniho Normy (zdroj: ČT24)

Příběh vypráví o galské velekněžce, která musí rozhodnout o válce proti Římanům. Do jednoho se ale zamilovala a tajně s ním má dvě děti. Jde o silné psychologické drama, které tragicky končí na hranici. „Norma obsahuje množství archetypálních situací. Najdeme tu motiv lásky k nepříteli, upomínající na Romea a Julii, nebo motiv vnitřního konfliktu citů zrazené manželky s city mateřskými,“ říká režisér Sugao.

„Navíc se zde do působivého celku složitě propojuje mnoho dalších situací, z nichž by se každá mohla stát námětem mistrovského dramatu anebo úspěšného filmu,“ uvažuje dále režisér. „Hudba, umožňující s hlavní hrdinkou prožívat její vnitřní boj, má v sobě velké napětí. Není téměř možné zůstat při poslechu klidný.“

Precizní partitura

Dirigent Enrico Dovico ocenil výkony českých sólistů a pochválil fakt, že dramaturgie zařadila do programu právě toto dílo: „Je přínosem pro orchestr, sólisty i diváky. Pokud zde máme hudební rozptyl od Mozarta k Straussovi, je toto Belliniho dílo s precizní partiturou obohacením. Sólisté jsou velmi dobrými pěvci, navíc všichni ve svých rolích debutují. Tvrdě na sobě pracují, zkoušení s nimi bylo velmi inspirativní.“

Boris Kudlička se do Státní opery vrací po inscenaci Straussovy Salome loni v říjnu. Mezitím vytvořil scénu pro Čajkovského Jolantu a Bartókův Modrovousův hrad v Metropolitní opeře v New Yorku nebo pro Juliettu Bohuslava Martinů ve frankfurtské opeře. Pro Státní operu koncem sezony připraví scénu ke Straussově Elektře v režii Keitha Warnera.

Státní opera, respektive Nové německé divadlo uvedlo Normu v premiéře pouze jednou, a to v německém překladu v roce 1899, kdy se režie ujal první ředitel této scény Angelo Neumann.

Belliniho Norma zazní ve Státní opeře po premiérách do konce sezony ještě pětkrát. Za rok bude hostovat v Japonsku.