Ostrava – Národní divadlo moravskoslezského kraje se podruhé v historii vrhlo do projektu s názvem Letní divadelní škola. Jde o celodenní vzdělávací seminář a workshopy, jichž se zúčastnila zhruba padesátka pedagogů z celého kraje. Vedoucí přednášek byli divadelní režiséři a dramaturgové divadla. Cíl? Přiblížit divadlo a probrat odlišné metody výuky.
Letní divadelní škola: vzdělání i zábava
Den strávený s odborníky měl pedagogům osvětlit např. důvod, proč se poslední opera Antonína Dvořáka Armida ve své době nedočkala pozitivních ohlasů, ačkoliv dnes si ji oblíbila většina posluchačů, zejména mladé publikum. Věděli jste například, že se Dvořák se inspiroval v předloze Osvobozený Jeruzalém od Torquata Tassa? To vše, ale mnohem víc nabídl svým posluchačům ředitel Jiří Nekvasil.
„Chtěl bych představit dílo a zároveň představit i divadelní jazyk, protože si myslím, že to je také věc, která se trošičku zanedbává. Mladý člověk nejvíc času tráví ve škole a ti učitelé mají mnohdy šancí víc než rodina dobrým způsobem navést k divadlu,“ vysvětlil Nekvasil.
Dramaturg Marek Pivovar účastníkům letní školy zase představil Goldoniho komedii Poprask na laguně. Nezůstalo však jen u teorie, příchozí si vyzkoušeli i opačnou pozici – tedy jak býti hercem.
Mezi „žáky“ se našli třeba vedoucí dramatických kroužků ze středních škol, kteří hledali inspiraci. „Je fajn, že pedagog, který navštíví tuto školu, se seznámí s dramaturgem, režisérem i s dalšími pedagogy,“ pochvalovala si akci učitelka Markéta Šňupárková.
Národní divadlo moravskoslezské však touto akcí se vzděláváním vyučujících i studentů nekončí a hodlá se mu věnovat v průběhu celého roku. Od září otevírá Ateliér pro děti a mládež, jehož součástí budou i workshopy k inscenacím. Kapacita ateliéru je okolo čtyř set míst.